Nordisk Energi 1
HYBRIT 1. Direktreduktion av järn (DRI): Vätgas-
och stålproduktion En pilotanläggning i Luleå har byggts sedan 2019 och kunde invigas den 31 augusti 2020. Anläggningen ligger vid ett befi ntligt SSAB-stålverk. Pilotanläggningen kommer att producera vätgas tillverkat via elektrolys med förnybar kraft från projektpartnern Vattenfall. En elektrisk ljusbågsugn i pilotanläggningen förses också med förnybar el av Vattenfall. Pilotanläggningen förväntas vara klar och operationell någon gång 2020. 2. Fossilfria järnpellets I ett pilotprojekt som också startade 2019 i Luleå och Malmberget arbetar LKAB med att utveckla och skala en ny design för pelletsproduktion med förnybara bränslen och ny värmeteknik. Pilotprojektet inkluderar omvandling av en av LKAB:s pelleteringsanläggningar från fossilt bränsle till 100 procent förnybart bränsle (bioolja). Därmed kommer de fossilt genererade koldioxidutsläppen från den befi ntliga anläggningen i Malmberget att minska med upp till 40 procent under testperioden, vilket motsvarar cirka 60 000 ton CO2 per år. 3. Vätgaslagring I 2021 etablerar HYBRIT-konsortiet en forskningsanläggning för vätgaslagring hos SSAB i Luleå. På platsen kommer ett försökslager att upprättas för att komplettera ovan nämnda DRI-projekt. Storskalig eff ektiv vätgaslagring kommer att vara en förutsättning för att implementera HYBRIT-processen på industriella skalor. Pilotprojektet undersöker också hur vätgaslagring kan spela en roll i att balansera förnybar elproduktion genom att konvertera överskottet förnybar el till väte när den totala kraven på el är mindre än den nuvarande produktionen. Utveckling och implementering för att komma fram till ett tekniskt och kommersiellt konkurrenskraftigt stadium, som kan ersätta den nuvarande fossila bränslebaserade stålproduktionen i Sverige, och så småningom globalt, kommer inte att ske över en natt. Konsortiet förväntar sig ett kommersiellt moget stadium i 2035. Pilotfasen löper från 2018 till 2024 och inemot 2035 kommer olika demonstrationsanläggningar att byggas för att visa processernas kommersiella och tekniska duglighet. Att göra den svenska stålproduktionen koldioxidneutral är en viktig del av Sveriges övergripande nationella mål för ett koldioxidneutralt Nordisk Energi 4 2020 samhälle år 2045. Nuvarande koldioxidutsläpp från den svenska stålindustrin är cirka 6,5 miljoner ton årligen eller cirka 10 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Den globala efterfrågan på stål växer En växande världsbefolkning, ökande urbanisering samt en globalt växande ekonomi leder till en växande efterfrågan på stål som bland annat används inom bygg- och anläggningsindustrin. De globala koldioxidutsläppen från stålproduktionen var cirka 2,9 gigaton CO2 under 2017 eller någonstans mellan 7 och 9 procent av de totala globala koldioxidutsläppen (World Steel Association). HYBRIT STÅLTILLVERKNINGSPROCESSEN Hur kolintensivt är stålframställning? Konventionell stålframställning är mycket kolintensiv eftersom 1 ton färdigstål resulterar i 1,8 ton koldioxidutsläpp som främst härrör från den energiintensiva koksprocessen och särskilt från smältning och bearbetning av järn till stål (World Steel Association). Nedan illustreras de enskilda utsläppselement i ett svenskt referensfall. Observera att den svenska referensen är lägre än det globala genomsnittet på grund av bättre eff ektivitet, återanvändning av energi och optimerade processer. Att stoppa den globala uppvärmningen kommer att kräva nya metoder inom ståltillverkning Eftersom stålindustrin representerar nästan en tiondel av de globala koldioxidutsläppen, är minskningen av dennas kolavtryck en viktig faktor för signifi kant att minska klimatpåverkan från mänsklig aktivitet här på planeten. HYBRIT-metoden kan bli et gigantsteg gentemot att lyckas med våra gemensamma globala mål att stoppa den globala uppvärmningen. På så sätt sätter svenskarna dåd efter de fi na orden och även Greta Thunberg kan i detta avseende vara stolt för sitt hemlands räkning.u källor: HYBRIT DEVELOPMENT AB ( www.hybritdevelopment.com ) World Steel Association ( www.worldsteel.org ) 31