Nollelva 1
KROG KROGKRÖNIKA MISSA INTE Drick klimatsmart 202
0 Text: Tobias Pettersson Hållbarhet och klimatansvar slår igenom i alla branscher och det gäller såklart även inom mat och dryck. Men hur är det för oss konsumenter, kan vi göra något för att njuta av vår öl på ett mer klimatsmart sätt? Den företagare som inte har med minskad klimatpåverkan som en viktig del av sin verksamhet kommer inte att bli långlivad på 2020-talet. Det gäller alla branscher och inte minst krogbranschen. Och det händer många positiva saker, nästan dagligen nås vi av budskap om restauranger som slutar med sugrör i plast, skippar bubbelvattnet, satsar på vegetariskt och minskar matsvinnet på olika sätt. En växande sammanslutning heter Hållbara Restauranger. Det är ett nätverk av restauranger som vill skapa en mer hållbar restaurangnäring. Idag består nätverket av 65 restauranger i Göteborg, Stockholm, Malmö och Umeå men de vill bli många fler medlemmar och finnas i många fler städer. Hållbarhet är en stor fråga som rör många olika områden: produktion, transporter, förpackningar, tillagning, sopsortering, elleverantörer, matsvinn, personalkläder, ja i princip varje detalj kan förbättras för ökad hållbarhet och minskad klimatpåverkan. EKOLOGISKA PRODUKTER Närproducerade produkter gör att man slipper långa transporter, och har dessutom andra fördelar. Och numera är det ganska lätt att hitta exempelvis lokal öl på krogen och även på Systembolaget. Och just Systembolaget jobbar mycket med hållbarhetsfrågor. Bland annat satsar de på ekologiska produkter, klimatsmartare förpackningar, grön el, LED-belysning, återvinner emballage och ser till att reklamerade drycker blir till jordförbättring och biogas. De har börjat med märkningen Klimatsmart flaska för att informera kunderna, och tillsammans med Sprit- & Vinleverantörersföreningen och Sveriges Bryggerier har de startat Dryckesbranschens Klimatinitiativ för minskad klimatpåverkan. När det gäller dryckesförpackningar håller Absolut på att ta fram en flaska i papper. De lanserade en prototyp på Way Out West i somras och målet är en flaska i 100% biobaserat material. Som konsument kan vi stötta initiativ som dessa och välja klimatsmarta flaskor, närproducerade produkter och restauranger med ett aktivt hållbarhetsarbete. Bakfylleångesten kommer vi kanske inte undan, men det vore skönt att åtminstone slippa klimatångesten. Norrköping gästas av flera starka namn i februari Text: Camilla Larsson Foto: Pressbilder Brink & Berger är en eventbyrå som bland annat levererar konserter, klubbspelningar samt dryckesevent. De senaste åren har de drivit Norrköping Dryckesfestival och i höstas etablerade de sig på allvar i staden. Under våren väntar flera spännande konserter och klubbspelningar. R edan i februari gästas Norrköping av flera stora namn. – Den 14/2 kommer Miriam Bryant till Flygeln, sedan har vi tre artister som kommer till Arbis under februari – den 21/2 är det Joel Alme, den 28/2 Miss Li och den 29/2 Mustasch, säger Fredrik Annell-Berger, VD på Brink & Berger, och fortsätter: – Den som är allra hetast av dem just nu är Miss Li efter sin medverkan i ”Så mycket bättre” men alla fyra namn är vi såklart väldigt stolta över att kunna presentera. Vi har försökt att blanda artister så vi når ut till en stor målgrupp och tycker att vi har lyckats få till en härlig mix. Alla tillhör på ett eller annat sätt Sverigeeliten och jag är övertygad om att det kommer bli fyra fina kvällar. Förutom artisterna i februari finns det fler konserter att se fram emot under våren. – Petter kommer till Louis De Geer Konsert & Kongress i mars vilket ska bli väldigt spännande att se. Sedan har vi bland annat även Johnossi och Melissa Horn som kommer till Norrköping innan sommaren. Hur kommer det sig att ni valde att etablera er i Norrköping? – En anledning är Norrköping Dryckesfestival. Vi har drivit den i några år och på så vis även fått många kontakter i Norrköping. Dessutom är det en väldigt spännande stad med stor potential, så det kändes helt rätt att etablera sig här. Vad har Brink & Berger för framtidsplaner i Norrköping? – Vi vill bli ännu starkare i staden och har en vision om att inom några år kunna genomföra en riktigt stor utomhuskonsert i Norrköping på en häftig, oväntad plats. Vi kommer även att fortsätta utveckla Norrköping Dryckesfestival som vi arrangerar en gång om året. Fredrik Annell-Berger, VD på Brink & Berger NOLLELVA 45