Nollelva 1
SPEL WATTAM Text: Carl Linné PS4, PC Efter ett ka
taklysmiskt event är borgmästaren helt ensam i världen, men ganska snart märker han att allt inte är för givet. Genom att gå omkring på en flytande plattform och interagera med de få objekt som finns på plattformen (till en början endast en stor och en liten sten) träffar borgmästaren nya antropomorfiserade vänner som blommor, en mun, en toalett med mera. Borgmästaren själv är en grön kub med mustasch och plommonstop. Man kan när som helst byta karaktär att gå omkring i världen med, men det är via borgmästaren som historien tar sig fram. Borgmästaren har ett litet trick att använda sig av, genom att hålla ner en knapp på kontrollen lyfter han på hatten och ett explosivt paket smäller av. De andra karaktärerna gillar verkligen att bli sprängda av borgmästaren och det är ingen som tar skada av smällarna. Till en början är det explosionerna som för en framåt i historien, en story som mest känns som en surrealistisk interaktiv berättelsebok för barn. BALLONG SOM ÄR HÖJDRÄDD Genom att prata med sina nya vänner, oftast genom att fråga vad som är fel, sätts en ny liten utmaning igång, vilka ofta är väldigt enkla att ta sig igenom och inte alltid så engagerande. Ibland är det dock riktigt underhållande, som när man ska hjälpa en telefon få tillbaka sin lur från solen genom att hänga med en ballong som till råga på allt är höjdrädd. Det finns flera sådana härliga tillfällen under hela spelets gång och det är dessa som får en att vilja fortsätta vidare för att se vad som skall ske härnäst. Wattam är som bäst när det omfamnar sina mer leksamma kvaliteter men när det försöker vara mer som ett vanligt spel faller det lite platt. Eftersom kontrollerna är av enklaste laget och man inte kan göra mycket mer än att ta sina vänner i händerna, klättra på saker och sina vänner så saknar kontrollen den precision som krävs vid lite mer utmanande sysslor. Det här är inget man märker av särskilt mycket när man utforskar världen men när en malplacerad bossfight dyker upp känner man snabbt av frustrationen. Man kan inte dö eller misslyckas men det blir mer en utdragen kamp som känns felplacerad i spelet. SPELNYHETER TOM STOL PÅ XBOX-MÖTEN Sedan Phil Spencer tog över som “Vice President of Gaming” hos Microsoft och därmed är högsta huvudet för Xbox har man kunnat se en stor skillnad på hur man kommunicerar med spelarna och hur man faktiskt erbjuder funktioner som efterfrågats, istället för annat dravel som att alltid vara uppkopplad eller behöva ha sin Kinect inkopplad. I en intervju med Game Informer berättar Phil om att det alltid finns en tom stol på deras möten för att påminna dem om spelarna som faktiskt är kunderna som ska betala för det som utvecklas. Det är inte alltid det som kanske är bäst för affärsmodellen men självklart någonting som man måste ha i åtanke, även om det inte är det bästa långsiktiga beslutet rent affärsmässigt. (CL) SKOR FÖR GAMERS I något som låter som ett alldeles för tidigt aprilskämt har Puma lanserat en sko för esportare och “vanliga” gamers. På produktsidan står det bland annat att denna sko är designad för att användas inomhus och i-arenan, den levererar en sömlös komfort och grepp och kan anpassas för olika aktiva spelarlägen så man kan prestera sitt bästa. Skorna andas även såklart så du inte ska bli för varm om fossingarna och för endast 160 amerikanska dollars (ca 1600 kronor) kan du få dig ett par riktiga gamingdojjor, häftigt eller hur...? (CL) NOLLELVA 59 Foto: Pressbild Puma