Intryck 1
– Det är ett fantastiskt jobb, inte minst för all
a möten! Eftersom jag kör samma linje varje dag kommer jag nära människorna. NÄR BUSSEN RULLAR från vårdcentralen i riktning mot Karlstad har den fyllts med tiotalet resenärer i olika åldrar. Den gemensamma nämnaren är att de är på väg till ett vårdbesök och att de förbokat sin resa. I övrigt finns inga regler för vem får åka med. Servicelinjerna är något så spännande som en mix mellan servicetrafik och linjetrafik. Till skillnad mot andra typer av sjukresetransporter går trafiken på bestämda tider enligt en tidtabell. Gunilla Dufva och Roger Skoglund är på väg till ett varsitt besök på Centralsjukhuset. Gunilla kan tiderna för linje 550 mellan Kristinehamn och Karlstad utantill. – Allt fungerar bra men det hade varit ännu bättre om det fanns fler turer, ibland får jag vänta flera timmar innan jag kan åka hem. Men som pensionär har jag mer tid än pengar, säger hon med ett leende. DAGENS TUR OCH RETUR kostar henne 100 kronor, en tredjedel av priset som en resa med servicetrafik/taxi skulle ha kostat. – Sen känns det ju bättre för miljön att resa så här också, det är ju bättre att många reser tillsammans än att alla åker i varsin bil. Roger Skoglund instämmer med Gunilla och har ytterligare ett önskemål. Berit Nilsson i Torsby bokar resor. – Det är ett billigare alternativ, både för patienten och för regionen. Totalt sett görs många resor till vården, om vi kan boka fler i denna trafik än i taxi så finns det pengar att spara. Servicelinjerna är ett okomplicerat resealternativ som varken kräver intyg eller biljett, kunden får en faktura i efterhand. Dock finns det en förutsättning, patienten ska klara av att göra ett byte till ett annat fordon, givetvis med lite extra stöd från föraren. – Det kan upplevas som lite bökigt om man FRAMME. Jessica Larsson och Folke Lind har rest från Kristinehamn till Karlstad med Servicelinje 550. behöver byta en extra gång. Men de gånger som jag vet att patienten behöver extra hjälp av föraren meddelar jag det i samband med bokningen av resan, det brukar aldrig vara några problem, säger Berit. ■ – Det hade varit bättre om bussarna stannade vid huvudentrén i stället för vid Klarälvs entrén, ibland blir det långt att gå beroende av vilken mottagning man ska till. Annars är han positiv till trafiken, inte minst med förarna. – Det är en trygghet att föraren känner igen en, dessutom är det väldigt trevligt att bli uppmärksammad och få ett välkomnande som det vi fick av han som kör idag! VI LÄMNAR FÖRAREN Markus Honkanen och hans resenärer och landar på sjukhuset i Torsby där Berit Nilsson jobbar i receptionen. Hon är en av många inom vården som hjälper patienter att boka hemresor. För henne är det självklart att tänka Servicelinjerna som ett förstahandsval. Kampanj för ökad bältesanvändning Nu sätter Värmlandstrafik extra strålkastar ljus på bussarnas viktigaste pryl: bältet. För enbart sex av tio som reser med de värmländska regionbussarma uppger sig använda bältet. Bland de övriga är den vanligaste förklaringen att de helt enkelt inte uppmärksammat att det finns bälten i bussarna. För att komma till rätta med detta utlystes tävlingen Styla ditt drömbälte i början av januari 2024. När tävlingsperioden avslutades sista februari hade 25 stylade bälten skickats in. I vår väntar vernissage och korning av vinnare! Håll utkik i nästa nummer av Intryck där resultatet presenteras. Unikt pilottest när X-linjen gör comeback i Sunne I slutet av februari gjorde X-linjen comeback i Sunne. Precis som i tidigare lanseringar inom X-linjekonceptet bygger det nya pilottestet på dynamisk trafik: busstrafik utan tidtabell och förutbestämd resväg som bokas i en mobilapp. Dynamisk trafik har testats med stora FAKTA Detta är Servicelinjerna • Varje vardag kör Värmlandstrafik tio olika servicelinjer till sjukhusen och de större vårdcentralerna i länet. Linjerna skiljer sig från andra typer av sjukresetransporter då trafiken går på bestämda tider enligt en tidtabell. • Servicelinjerna körs med speciella fordon som är helt anpassade för personer med funktionsnedsättning avseende syn, hörsel och rörelse. • Alla som klarar av ett byte till ett annat fordon kan åka på servicelinjen. Förarna finns med som ett stöd vid bytet. Fördelar med trafiken • Lägre kostnad för regionen. En resa i servicetrafik/taxi kostar 2 till 3 gånger mer än en resa med servicelinjerna. • Billigare resa för patienten. Det kostar 50 kr för patienten att åka med Servicelinjen i stället för 150 kr för en taxi. • Intygsfri trafik. För att resa med de här servicelinjerna behövs inget intyg. Även anslutningen kan bokas utan intyg. • Liten förargrupp. Förarna som kör servicelinjerna är dedikerade sina linjer. Det innebär en trygghetsfaktor för patienter som reser ofta på samma sträcka. INTRYCK NUMMER 1 2024 | 21 framgångar i Värmland tidigare men det unika i detta test är att Värmlandstrafik nu adderar den ordinarie trafiken i tjänsten. Om det går en ordinarie buss eller ett tåg som matchar din sökning får du denna information presenterad och när en dynamisk resa passar bäst ges du möjlighet att boka den. Testet pågår fram till 8 september 2024.