Omtanke 1
Efter en ungdomspraktik hos RFSL visste han att J
ack ville arbeta med något som hade med sexualitet att göra. »Sverige är i mycket en god förebild men fortfarande är det svårt att komma ifrån fokus på fortplantningen« injektionsverktyg om dagen, för förebyggande arbete mot HIV och hepatit. Ännu en gång slängde jag in mig i något tufft och jag fick många insikter; bland om hur fort en människas liv kan bli förstört. I TYSKLAND TRÄFFADE han sin nuvarande man och förhållandet sattes på prov, efter att han tidigt berättat att han levde med hiv. – Det var kämpigt ett tag och vi undrade hur vi skulle bygga på vårt förhållande, för tänk om jag skulle dö. Så gick tankarna ibland, även om det då fanns effektiva mediciner. Men vi kom vidare. Efter tre år i Tyskland valde de att flytta till Malmö där han så småningom fick jobb på RFSU. – Jag tror att mitt intresse för människans sexualitet handlar om att människor omkring mig redan när jag var barn pratade om sex, om att bli tillsammans, om att ligga och det väckte av någon anledning mitt intresse. När jag väl fick möj14 | www.ssil.se lighet att utforska ämnet sexualitet i vuxen ålder, så förstod jag att jag också kunde lära mig mycket om människan, om den kultur vi lever i, om religionens roll, om relationer människor emellan och om vad som driver oss att fatta vissa beslut här i livet. VIA RFSU FICK han möjligheten att gå en sexologutbildning i Göteborg och efter det läste han en akademisk masterutbildning i Malmö. 2012 kom han in på en tvåårig forskarutbildning, med fokus på att undersöka målet med sexualundervisningen inom särskolan. – Utmaningen är att medvetandegöra de klassiska könsnormerna och att synliggöra HBTQ-personer och att uppmuntra öppenhet, ur ett större perspektiv än heteronormen. Ofta är budskapet inom särskolan att om man vill träffa någon så ska man träffa någon som är likadan, man uppmuntrar inte att träffa andra, det är liksom ”Håll er till era egna”. Är det verkligen de ungas bästa? Det ifrågasätter jag starkt. Personalen vill säkert väl men saknar stödet, kunskapen och färdighetsträningen, menar han. Utöver detta fick han även nytta för sitt stora intresse för språk. – Hur vi kommunicerar är oerhört spännande att betrakta. Vad är det vi säger? Vilka budskap vill vi förmedla och hur gör vi det? Det var egentligen det här som drev mig i början. VI PRATAR GENERELLT om sexualundervisningen i skolan; hur lite den utvecklats och hur riskfokuserad den är fortfarande. – Det finns knappt något lustfokus alls. För människor är sex i grunden något positivt, något gott man vill göra. Men inom undervisningen är det fara och färde. Sex är skadligt, man kan bli oönskat gravid eller få sjukdomar. Det här fokuset på negativa aspekter ser vi både internationellt