Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 1
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 VD HAR
ORDET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 HÅLLBAR
HETSRAPPORT INLEDNING hållbarhetsrapport inledning Detta är AB Botkyrkabyggens hållbarhets rapport för 2020, den är upprättad i enlighet med bestämmelserna i års redo vis ningslagens 6:e och 7:e kapitel och omfattar koncernen Botkyrkabyggen. Om inte annat anges omfattar informationen i denna rapport AB Botkyrkabyggen som den enskilda juridiska personen. Detta är fjärde året Botkyrkabyggen upprättar hållbarhets rapport enligt lagkravet, inga förändringar av redo visningsprinciper har skett i förhållande till föregående år. Sedan 2017 har vi en allmännyttig plan istället för en affärs plan. Detta tydliggör att vi är ett allmännyttigt bostads företag och att det ligger i hela vår affärsmodell att arbeta med alla tre perspektiven på hållbarhet: det ekonomiska, det sociala och det miljömässiga. Vi har dessutom integrerat FN:s globala mål och de delmål vi kan påverka i verksamheten. Hållbarhet ska genomsyra allt vi gör på Botkyrkabyggen och vår målsättning är en hållbar affär! Coronahanteringen under 2020 • När pandemin träffade Sverige så genomförde Botkyrka byggen under mars månad en omfokusering av mål och arbetssätt för hela företaget. • De två fysiska kundcentren i Alby och Tumba stängdes för drop inbesök, tidsbokade besök var möjliga. Bemanningen på telefonin utökades. • Under våren och försommaren genomfördes endast akuta reparationer, därefter har normalläge för reparationer kopplats på men med särskilda smittförhindrande åtgärder. • Botkyrkabyggens projekt, exempelvis stambyten och fönsterbyten, har fortsatt med särskilda säkerhetsåtgärder. • Visningar av lägenheter på plats i lägenhet ställdes om till digitala lägenhetsvisningar. • Distansarbete infördes för de avdelningar som hade möjlighet till detta, stabsfunktioner samt Sälj och kundavdelningen. Först infördes distansarbete på heltid, sedan delvis distansarbete ett par dagar per vecka under sommaren och tidiga hösten, för att återgå till distansarbete på heltid mot slutet av året. • Pandemin innebar ett ökat informationsflöde till hyres gästerna. Information har publicerats på webben och Mina sidor, men även anslag i trappuppgångar, tvättstugor och i Alby centrum gällande de råd och restriktioner som gäller. 6 Hållbarhet ska genomsyra allt vi gör på Botkyrkabyggen och vår målsättning är en hållbar affär! • Informationen har förekommit framförallt på svenska men även på engelska, spanska och arabiska. Lokalhyresgästerna har fått separat information om vad som gäller för deras verksamheter via brev. • Botkyrkabyggen äger Alby centrum. o I Alby centrum har golvdekaler som uppmanar besökarna till att hålla avstånd monterats. o När restriktioner från regeringen införts så har Botkyrka byggen informerat handlare och verksamheter i Alby centrum om till exempel stopp för alkoholservering efter kl. 20 samt att verksamheterna själva är ansvariga för att se till att det inte är trängsel i affärerna. Ett par av affärerna har haft insläppare vid sina butiksentréer. o Botkyrkabyggen har också satt in väktare fler antal timmar för att tillse att det inte bildas köer och trängsel i de allmänna ytorna inne i centrum. En sammanfattning av några delar i Botkyrkabyggens arbete för en hållbar affär 2020 • Fortsatt arbete med att ta fram hållbara upphandlingskriterier i samarbete med Botkyrka kommun, andra allmännyttor och kommunala fastighetsbolag i Södertörn för att ställa samma hållbarhetskrav där det är möjligt. • Genom att sätta upp skyltar om Fair Play Bygg på arbetsplatser där det pågår olika typer av byggarbeten beställda av Botkyrkabyggen, underlättar vi för de som arbetar där att lämna in anonyma tips om oegentligheter och att dessa sedan utreds på ett oberoende, kunnigt och väl strukturerat sätt. • I slutet på 2020 genomförde vi två pilotarbetsplatskontroller för att säkerställa att det går rätt till på våra byggarbetsplatser. Som en följd av detta har vi tagit fram rutiner för att fortsätta arbetet med säkerställa arbetsrättsliga villkor både under och efter upphandling och under 2021 planerar vi att genomföra tio reguljära arbetsplatskontroller.
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 FAKTA O
M FÖRETAGET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 VERKSAM
HETS- OCH AFFÄRSMODELL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 RELEVAN
TA POLICYDOKUMENT OCH STYRMEDEL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 VÄSENTL
IGHETSANALYS
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 RISKER,
MÖJLIGHETER OCH RISKHANTERING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 Klimat
och miljömässig hållbarhet
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 Social
hållbarhet
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 Ekonomi
sk hållbarhet
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 AGENDA
2030 NYCKELTAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 ÅRSREDO
VISNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 FÖRVALT
NINGSBERÄTTELSE
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 KONCERN
ENS RESULTATRÄKNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 KONCERN
ENS BALANSRÄKNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 KONCERN
ENS FÖRÄNDRINGAR I EGET KAPITAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 KASSAFL
ÖDESANALYS FÖR KONCERNEN
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 MODERBO
LAGETS RESULTATRÄKNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 MODERBO
LAGETS BALANSRÄKNING
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 MODERBO
LAGETS FÖRÄNDRINGAR I EGET KAPITAL
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 KASSAFL
ÖDESANALYS FÖR MODERBOLAGET
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 NOTER,
GEMENSAMMA FÖR MODERBOLAG OCH KONCERN
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 REVISIO
NSBERÄTTELSE
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 GRANSKN
INGSRAPPORT
Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020 FASTIGH
ETSBESTÅND