På rätt väg i Oxhagen I Oxhagen har det hänt en h
el del sedan ÖBO genomförde en hyresgästundersökning för några år sedan. Det syns också i svaren från höstens enkät – det mesta har blivit lite bättre, tycker många av hyresgästerna. Anderas Hammarbäck är distriktschef med ansvar för bland annat bostäderna i Oxhagen. Tillsammans med sin personal har han arbetat aktivt med förbättringar, baserat på de boendes åsikter. – För oss på ÖBO är det viktigt att ta fasta på den information vi får från våra hyresgäster, de känner ju sin stadsdel och sina bostäder bäst. Vi är glada för att vi har kommit så här långt, även om det finns frågor som vi behöver arbeta vidare med. För att kunna göra förbättringar som rör hela stadsdelen har ÖBO samarbetat med andra som är verksamma i Oxhagen, exempelvis med Möteplats VOX, skolan och föreningar som nattvandrar på helgerna. Dessutom har vi tagit hjälp av hyresgäster och ungdomar för att förbättra centrum och tvättstugorna i området. – Vi upplever att det överlag har blivit en trivsammare stämning i Oxhagen. Det ser vi konkreta exempel på, exempelvis har våra 17 kostnader för klottersanering sjunkit, förra året fanns det inget klotter alls. Vi tänker att den goda stämningen beror på att vi gör saker tillsammans i stadsdelen. På några punkter har enkätresultatet för Oxhagen förbättrats extra mycket, bland annat för lekplatserna, trafiken i närområdet, belysningen på gårdar, miljön i tvättstugorna samt den upplevda tryggheten i området på kvällar/nätter. – Dessutom anser många att man kan tala väl om ÖBO som företag och känner en stolthet som hyresgäst. Det är ju ett fantastiskt fint resultat, som vi verkligen vill måna om, säger Andreas.