FRAMTIDENS TV Framtidens tv flyttar hem till dig
Under ett år installerar ÖBO mediaboxar (tjänsteföredelare) i 17 000 bostäder. Vi går från analog till digital teknik. Omställningen sker under lång tid, så att du som hyresgäst i lugn och ro hinner göra dina val. Analoga tv-apparater har funnits i våra hem i mer än 60 år. I ÖBOs fastigheter har vi haft analogt kabel-tv-utbud via Comhem sedan 80-talet, men nu tar vi steget att helt digitalisera tv-utbudet via fiber. Det innebär att vi under det närmaste året ersätter tv via Com Hem med ett öppet, digitalt tv-utbud via fiber i alla våra bostäder. Med ett öppet digitalt nät väljer du som kund internet och tv utifrån dina behov, även telefoni om du vill. För oss som fastighetsägare är det viktigt att våra bostäder har modern teknologi för att vi ska kunna erbjuda dig digitala tjänster i det smarta hemmet. Våra fastigheter är redan utrustade med internet via fiber och tv via fiber är en fortsättning på den utvecklingen. Vad behöver jag göra? Den 28 februari 2021 slutar Com Hems ”tre hål i väggen” att fungera hos ÖBO. Till dess kan du titta på tv precis som vanligt. Vi utrustar din bostad med en digital mediabox (tjänstefördelare). Du väljer själv 11 x 14 cm 19 vilken tjänsteleverantör, vilket utbud du vill ha och när du beställer tjänsterna. På orebro.openuniverse.se kan du jämföra utbud och priser. När installeras boxarna? Installationen av mediaboxar sker i etapper från och med februari i år och projektet ska vara klart i februari 2021. Vi meddelar när det är dags! Vi hör av oss till dig med ett aviseringsbrev 14 dagar innan det är dags för installation av mediabox i din bostad. Installatörerna från ÖBO och vår entreprenör kommer att ha loggade kläder med trycket ”Nu flyttar framtidens tv hem till dig” på ryggen. När installationen är klar får du en folder med utförlig information om hur du ska gå tillväga för att komma igång. Mer om fiber Fiber är idag en förutsättning för digital kommunikation. Allt vi anser vara trådlös kommunikation är i grunden kommunikation via fiber, till exempel samtal och surf via mobiltelefoner, plattor och datorer, trådlöst internet med mera. Har du frågor? Besök gärna vår webb, obo.se där du hittar frågor och svar om förändringen eller kontakta oss på telefon 019–19 42 00. Följ installationstakten på obo.se/fiber