Bumsen 1
A Innehåll ”förankring” vilket för mig som passag
erare innebär att jag får spänna lårmusklerna för att ha ett bra grepp om Mats ben med mina knän. Instruktören säger att om vi inte har träningsvärk efter dagens händelser, så har vi inte gjort rätt. Jag får träningsvärk. Tyvärr kommer vi aldrig upp i 100 km/h, det högsta vi hinner komma upp till innan vi tvärbromsar sista gången blir 80 km/h, men det är spännande att känna på skillnaden i de olika tvärbromsningarna. Denna övning är viktig, då det till exempel kan dyka upp ett djur på vägen eller något annat oväntat i trafiken vilket tvingar oss att tvärnita, så det är bra att vi tränar på att ha rätt reflex. hänvisas till att parkera vår cykel med de andra som tillhör den fjärde gruppen. Sedan är det bara att sätta sig inne på caféet och vänta på att förmiddagens aktiviteter ska starta. Strax före klockan nio går vi tillbaka till vår motorcykel så att det roliga äntligen kan börja. Och roligt blir det. Avrostningen börjar med att vi får träna på att tvärbromsa vid olika hastigheter. Målet är att komma upp till 100 km/h och tvärbromsa. Vi börjar med 50 km/h. I väntan på att det ska bli vår tur igen, får vi träna på att köra långsamt i endast i 30 km/h, tvärbromsa och tänka på skillnaden mellan bromsningarna i de olika hastigheterna. I det här momentet är det viktigt med Mats är laddad. Fordonsinspektion. Efter tvärbromsningsövningarna är det dags för nästa övning. Gruskörning. Det inleds med en slalombana där de på grusvägen har placerat vrostning Väntan i caféet. låga koner med jämna mellanrum så att Mats får göra halvåttor där (här kan du se vad jag ser när jag sitter bakom Mats; https://youtu.be/tr7DIR5kaLk). Sedan blir det bromsning på grus. Mats får träna några gånger. Köra, bromsa, köra tillbaka, vänta på sin tur, köra, bromsa, köra tillbaka, vänta på sin tur, köra tills alla har fått träna flera gånger. Den här övningen är lätt för Mats. Han har koll på sina inbromsningar på grus. Förmiddagens sista moment är manövrering på asfalt. Nu är det lite större koner som har placerats på banan, så Mats får öva på serpentinkörning. Det är två banor med två olika svårighetsgrader. På den ena banan har de placerat konerna tätare, medan konerna står lite glesare på den andra. Som första körning hamnar vi Bumsen 3 2022 23