Bumsen 1
Avrostning har vi tränat på parkeringen här hemma
, men jag blir lite rädd när vägen svänger. Mats säger dock att vi ska fortsätta stå och sedan blir det att vi kör vidare, fortfarande stående, upp för en liten uppförsbacke. Jag är superstolt över mig själv för att ha lyckats med den bedriften att stå upp med motorcykeln rullande i låg fart. Man ska göra det som är utanför sin komfortzon heter det. Det får jag verkligen öva på idag. Lunchen består av en väldigt god kycklinggryta serverad med ris och blandsallad. Jag kan sitta i solen inne i det mysiga caféet inrett i à la 60tal. Skönt att ta det lugnt efter förmiddagens övningar. på den svåraste banan med de tättplacerade konerna, men Mats avbryter körningen, då han känner att det inte fungerar. Då får han beröm av den ena instruktören, som säger att det var väldigt bra att han avbröt så att vi inte trillade. Så det är bara att köra tillbaka och börja om på nytt och testa igen. Mats klarar sina serpentiner galant därefter. Han får också träna på att köra väldigt, väldigt långsamt utan att tappa balansen. För min del är det bara att sitta still för att inte förändra cykelns balans. Strax före klockan tolv är det avbrott för lunch. På väg tillbaka till caféet där lunchen skulle serveras ställer vi oss upp båda två på motorcykeln och kör. Rakt fram är det inga problem; det Dags för instruktioner. Mätta och belåtna är det dags för eftermiddagens aktiviteter. Efter lunchen övar vi på serpentinkörning i låg fart. Sedan får Mats hålla lätt i sin hoj med fingertopparna och gå runt den för att känna var balansen är. Därefter är det dags för ett föredrag om kvalitén och slitstyrkan hos olika MC-kläder, samt deras säkerhetsklassificering. Jag lär mig att jeans med enbart knäskydd är sämst. Visst kan det vara snyggt att vara klädd i jeans, men om du trillar och kasar kommer dina jeans bara att hålla i ett par sekunder och du kommer att skada dig mest. Läderkläder är tydligen bäst. De har bästa slitstyrkan och slits knappt ut. För att illustrera materialets hållfasthet använder instruktören en slipmaskin. Jeans slits sönder på ett par sekunder. Det tar lite längre tid för allvädersställ och läder slits nästan inte alls. Den svagaste punkten för alla kläder är dock sömmarna, det är där tyget kan släppa. I alla MC-plagg ska det finnas en märkning. Märkningen AA är den bästa! (AAA är högsta klassningen, Red’s anmärkning) Kul att jag har den märkningen i de kläder jag införskaffade. Kontrollera dina MC-kläder och se vilken märkning de har. Har de annan märkning än minst A är det kanske dags att investera i ny utrustning. Lunch i solen. Efter en mycket intressant föreläsning, samt demonstration och visning av MC-kläder, är det dags för en genomgång om HLR och första hjälpen, samt vad man ska tänka på om man anländer först till en olycksplats. Vi får också en visning om hur man ska ta av hjälmen på någon som ligger ner och hur man ska göra för att stabilisera huvudet, utan att skada personen. Det är verkligen lärorikt. Efter genomgången får vi komma till en iscensatt olycksplats och några ur vår grupp blir utvalda till att agera som om det var verkligt. Där finns en bil med en 24 Bumsen 3 2022