Bumsen 1
Redaktören kör Motorcykeln lånad från JE68. Tack
för det! Ur-hojen i modeRn tappning BMW R 1250 R kommer ofta i skymundan i BMW Motorrads modellprogram. Det är synd, då den kanske är den mest körglada av alla 1250-modeller. Och nästan lika mångsidig som en GS, nästan lika bekväm som en RT. Med rätt tillbehör vill säga. Att sätta sig på en BMW R 1250 R är en klassisk upplevelse. Här är en motorcykel som bara är en motorcykel – två hjul, ram, motor. Och så lite grejor som gör att man kan sitta, styra, gasa och bromsa. Vill man ha mer utrustning är det bara att montera efter egen smak och plånbok. Precis som med de flesta moderna motorcyklar genom tidern har den nästan all dagsaktuell teknik, en rejäl motor, bra kör egenskaper och bromsar som gör vad de ska. Den försöker inte vara något annat än en klassisk motorcykel. Jag gillar den skarpt. Under flera år hade R-modellerna Telelever-gaffel precis som RT och GS. Nu har de traditionell upp ochner-gaffel kompletterad med ESA. Telelever-tekniken har många fördelar, men detta är en förbättring om du frågar mig. BMW R 1250 R har en stor portion körglädje och svänger fantastiskt lätt in i kurvorna, med bra känsla genom det relativt korta och plana styret. Du sitter lätt framåtlutad på 48 Bumsen 3 2022 den sköna sadeln, föredrar du en mer upprätt körställning finns styrhöjare. Och sadlar i olika varianter. Till skillnad från många andra motorcyklar är R 1250 R rätt diskret, den är liksom bara en vanlig mc. Avgasljudet hörs förvisso men är överraskande dovt, och trevligt att lyssna till. Flera gånger glömmer jag motorcykeln och bara njuter av framfarten. Jag störs aldrig av något, utom möjligen fartvinden. Över 100 km/h börjar det dra i armarna, speciellt när jag kör i motvind. Men – vindrutor finns i alla möjliga skepnader om så önskas. Motor, bromsar, fjädring och vägegenskaper är hela tiden mer än bra. Det finns marginaler utan att det blir trist, och jag njuter till fullo av renodlad motorcykelkörning. Som alltid undviker jag motorvägar och håller mig till de små, mer kurviga sträckorna asfalt. Blir det grus kör jag vidare. Även om däcken är avpassade för asfalt är cykeln så välbalanserad och lättkörd att jag inte tvekar en sekund. De sämsta vägarna får dock vara – markfrigången är inte den bästa för sådana övningar. Man brukar kalla GS-modellerna för allround-hojar, med all rätt. Men R 1250 R ligger inte långt efter, den klarar nästan allt med rätt tillbehör, utom offroad-körningen kanske. Och det med lite mindre vikt, lägre sitthöjd och ett bättre pris. Snygg är den också. Text, foto: Lennart Orvarsson