Bumsen 1
– till GrKlassisk resa ekland -79, del 2 Vissa re
sor minns man lite extra, som denna resa till Grekland via Italien, sommaren 1979. Detta var före järnridåns fall, Google, GPS och mobiltelefoner – men bra motorcyklar och kartor fanns att tillgå. Del 2 – Grekland Färjan Roana ankom Igoumenitsa i Grekland kl 08 lokal tid, klockan backades en timme. Det var nu den sista juni, ännu en vacker men allt hetare dag. Norrut syntes det slutna landet Albanien. Vi började resan mot Aten, men fick snart vänta på att en bensinstation, i vars närhet det varit fest hela natten, skulle öppna. Finklädda män med snabelskor tittade misstänksamt på oss. Så fortsatte vi österut upp för bergsmassivet på toppfina vägar i 10 mil. Jag bytte på förmiddagen till manchesterjeans, skinnbyxorna blev bara för mycket bakom helkåpan och boxermotorvärmen. I världsarvet Metéora ligger en av Greklands heliga platser med 600 år gamla kloster uppe på unika ca 400 m höga klippformationer. Av 24 kloster övergavs många på 1600-talet, idag 32 Bumsen 3 2022 Första rast i Grekland, redan mycket hett. är en handfull bevarade och aktiva. Bergarten är mjuk och i början bodde munkarna i berget med klipphyllor som balkong – dessa verkade ännu bebodda, vi såg en klädlina full med tvätt på tork säkert 50 m över marken. Vi besökte Stora Meteoron som är det mest välkända och största klostret, grundat omkring 1340 av Sankt Athanasios Meteorites som var en lärd munk från berget Athos. Uppe på dessa isolerade klippor fick de arbeta ostört närmare Gud och det är väl bara han som vet hur de lyckades bygga dessa massiva byggnader där uppe. Mot inträde kunde Terje och jag beundra munkarnas bibliska och vackert figurerade handskrifter. Denna natt blev det efter 32 mil camping nära Termopyle och ett efterlängtat svalkande havsbad. Resan fortsatte på dåliga vägar mot Delfi. Asfalten var mycket sliten och kändes hal, förmodligen av diesel, jag saknade efter ett tag våra vänner i backspegeln och vände om. Som befarat hade de gått omkull, men bara i 50 km/h, i en lowsider som endast resulterade i en slipad ventilkåpa. Tur att det inte var vi, jag körde i jeans p g a värmen. Det var så halt att det var svårt att resa 900:an. Jag tror det var på denna etapp som ett fäste till kåpan gick sönder. Jag hade två gröna canvas-rullar (amerikansk