Bumsen 1
Favoritvägen Att välta eller inte välta… – så und
viker du den vanligaste mc-olyckan Visste du att den allra vanligaste singelolyckan med MC är vältning vid stillastående eller krypfart? Det konstaterar BMW MC-klubbens samarbetspartner Svedea år efter år. Olyckorna handlar ofta om att man har glömt att fälla ut sidostödet, att sidostödet står instabilt, att man inte sätter ner foten, att man inte når marken och liknande. Skadefrekvensen för olyckstypen har minskat med en procent jämfört med tidigare år. Vältningarna ger oftast endast skador på motorcykeln men är oturen framme kan det även handla om personskador, förutom ett stukat självförtroende. Vältolyckorna kostar i genomsnitt 21 400 kronor. På Svedeas hemsida finns mer information om olyckstypen. Här berättar de varför vältolyckorna är så vanliga och hur man kan undvika dem. Texten nedan kommer därifrån: Om man inkluderar körning med skivbromslås står vältskador för cirka 10 procent av de totala skadekostnaderna för MC i Svedea. En olycka som kan drabba vem som helst! De flesta som äger en motorcykel har någon gång råkat välta med den när man står stilla – och fått uppleva pinsamheten i att ligga där på marken eller stå kvar och se hojen rasa i backen. Som tur är skadas sällan förare och/eller motorcykel. Trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka 21 400 kronor och det är den vanligaste försäkringsskadan för MC. Har du otur kan det också ta tid att få den reparerad ,vilket gör att du missar fina dagar på vägarna. Varför är vältolyckor så vanliga? Svaren är flera och orsakerna lika enkla att undvika: • Olyckorna inträffar genom att man stannar hojen, men glömmer att fälla ut stödet. • Man parkerar i nedförslut. • En annan vanlig orsak är att man glömmer fälla upp stödet och försöker köra iväg. • Man ska flytta på motorcykeln men tappar balansen. • Man parkerar i stark sol som kan göra asfalten mjuk. • Man parkerar på mjukt underlag. • Man glömmer ta ur skivbromslåset när man ska köra iväg. Det här är exempel på alltför vanliga olyckor som mc-förare råkar ut för, men som enkelt kan undvikas. Det gäller bara att vara lite fokuserad när det är dags att stanna, parkera eller åka iväg. En sidostödsplatta, s k ”ankfot”kan hindra stödet från att sjunka i löst underlag. En tillplattad aluminiumburk går också bra. Några tips när man ska stanna och parkera • Titta på underlaget innan du kliver av och välj ett stabilt underlag. • Parkera inte i nedförsbacke. Hojen kan rulla av stödet. • Luta ned hojen på sidostödet innan du kliver av. • Använd en platta eller parkeringspuck under stödfoten när underlaget är mjukt. • När du ska köra iväg, sätt dig på hojen medan den lutar mot sidostödet. Läckande BMW/ESA dämpare? Det löser vi! MTL Suspension har i dagsläget många nöjda ESA-dämparkunder. Vi har alla tätningar och tänkbara reservdelar i lager, så att du inte ska behöva stå utan mc allt för länge. Priser från: 3500kr inkl. moms MTL Suspension har mer än 10 års erfarenhet i branschen. Vi servar alla typer av fjädring - snöskoter, landsvägs mc, motocross/enduro och MTB. Hacklehemsplan 1, 681 34 Kristinehamn. Tel: 070-291 78 17. E-post: mtlsuspension@hotmail.se 38 Bumsen 3 2022