Utmärkt Göteborg 1
olika arbetsgivare och aktörer från stad och regi
on tittade på hur vi rent konkret kunde göra det enklare för kompetens att komma till Göteborgsregionen, men också vem som bär ansvaret. Vi landade i att det är ett gemensamt ansvar för offentliga och privata aktörer men också att nyttan som skapas i en gemensam satsning vida överstiger det var och en kan göra på egen hand. Förstudien resulterade i en konkret handlingsplan för att attrahera och ta emot internationell kompetens till Göteborgsregione, och Niklas blev tillfrågad att leda arbetet. Ett beslut fattades att använda Västsvenska Handelskammaren som plattform, eftersom de varit med och initierat arbetet samt var en neutral part med stora kontaktytor i hela Västsverige. — Alla parter var överens om att det var viktigt att vara snabbfotade och skapa tryck gentemot politik och myndigheter. Västsvenska Handelskammaren blev en perfekt plattform för det arbetet, samtidigt som staden genom Business Region Göteborg varit en mycket viktig och aktiv part sedan start med personella resurser med i verksamheten. Det som startade som ett projekt 2016 blev tre år senare en långsiktig verksamhet och drivs idag som en egen organisation, även om hemvisten fortfarande är på Västsvenska Handelskammaren. Handelskammaren tillsammans med Business Region Göteborg, Astra Zeneca, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Volvo Group, CEVT, Göteborgs Universitet och SKF är huvudpartners och utgör motsvarigheten till styrelse. Vilka egenskaper behöver man ha för att jobba med att locka kompetens till en stad på det här sättet? — Det här är ett arbete som kräver många olika kompetenser, inte minst då vi både jobbar med attraktion och påverkansfrågor. I min roll, att leda och 18 utveckla verksamheten, så handlar det mycket om att vara lyhörd och kunna möta personer inom olika organisationer med olika befattningar, sammanföra dem och få dem att jobba mot ett gemensamt mål. Så lyhördhet, lite diplomati och en stor dos envishet är nog det viktigaste. Vi jobbar med att attrahera människor från olika bakgrunder och platser, vilket innebär att olika budskap behöver lyftas fram för att fånga deras intresse. Jag har från start varit mån om att bygga ett team med personer som själva gjort resan, eller har erfarenhet av att jobba med detta område. Så även om vi är ett litet team har vi många nationaliteter representerade. Hur ser en dag ut som verksamhetschef? — Den ena dagen är inte den andra lik, vilket gör det till en spännande roll. Ena dagen kan jag vara i Stockholm i möte med Migrationsverkets ledning och generaldirektör för att diskutera hur vi ska utveckla arbetstillståndsprocessen. Hur