Utmärkt Göteborg 1
arenor med en lång historia och som i sig är star
ka varumärken. Det är inte bara en förmån att få jobba med den här typen av produkter utan också ett ansvar. Personer före oss har fattat kloka beslut och tanken är att vi också ska lämna efter oss någonting bra. Är rollen som vd på Got Event en slags cirkelslutning för dig, efter åren inom turist- och evenemangsbranschen? — Ja, den knyter på ett sätt ihop det jag sysslat med tidigare. Jag gillar möten och evenemang som är mer mätbara företeelser inom turism. Got Event är ett spännande bolag med mycket erfarenhet och bred kompetens, både kring arenadrift och evenemangsinnehåll. Uppdraget i sig är mångfacetterat; förutom att vi ska leverera resultat har vi ett samhällsansvar att göra Göteborg till en ännu roligare och attraktiv stad. Göteborg som eventstad är ingenting man viftar bort - Scandinavium var Sveriges första multiarena, och Ullevi, som byggdes 1958, har huserat mängder av internationella världsstjärnor. Arenan fylls fortfarande och står i en klass för sig när det kommer till event. — Att arenorna ligger mitt inne i stan gör att man som besökare har tillgång till hela stadens utbud. Det är enkelt att ta sig ut i Göteborgs stadsliv efter ett besök på Ullevi, vilket är ganska unikt. Got Event ägs av Göteborgs stad och är en ganska stor maskin. Vilka ledaregenskaper tycker du krävs för den här typen av uppdrag? — Spontant tänker jag att det är viktigt att ha en förmåga att se helheten, inte bara inom bolaget utan också utifrån ett stadenperspektiv. Vi är till för göteborgaren. Att vara nyfiken är nog också en förutsättning, vi rör oss i en bransch som starkt påverkas av omvärldsförändringar och man behöver vara anpassningsbar och med blicken utifrån och in. Och hur skulle du själv beskriva dig som ledare? — Jag är helt klart energisk. Ibland kanske lite för mycket! Jag drivs av utveckling och förbättringar, det är stimulerande när man ser att resultaten och når målen. Den här typen av uppdrag kräver att man är lyhörd, och för mig är även etik och moral viktigt. Den där inre kompassen. Det är helt okej att göra fel, för det blir inte alltid som man tänkt sig, men man ska inte göra fel för egen vinnings skull. Jag värdesätter alltid att man är ärlig. Min största drivkraft är nog trots allt nyfikenheten, och jag tänker att det alltid går att göra bra till bättre - särskilt i en större kontext. Det är mångsidigheten i rollen i kombination med viss komplexitet som jag tilltalas av. Vi är inte kärnverksamheten i en större stad, men det finns en förmån att ingå i ett större sammanhang. 23 Med nio arenor under sitt ansvarsområde står Got Event inför ett visst antal utmaningar också. Som många andra handlar det i mångt och mycket om ekonomiska utmaningar. Flera av arenorna är äldre, och behöver ständigt underhåll som ekonomin kanske inte alltid tillåter. Stundtals krävs riktigt stora investeringar som Got Event själva inte har kraften att lösa. — Kommuner står också inför stora ekonomiska utmaningar och då kan det vara svårt att prioritera den här typen av infrastruktur. En annan utmaning är kompetensförsörjning; vissa specifika tjänster eller funktioner är svårare att rekrytera till. Bland annat har vi märkt att restauranger och projektledare inom bygg kan vara svåra att rekrytera till. Coronapandemin ställde till det för många branscher, men evenemangsbranschen var kanske extra enkel att stänga ned. Lotta Nibell menar dock att pandemin bara är en i längden av motgångar som liveindustrin har stått inför. — Den första stora stadiumkonserten i norra Europa var The Rolling Stones på Ullevi 1982. Då ryktades det om att det var sista gången de skulle spela ihop. Därefter kom ett antal band och artister men det fanns en farhåga att det inte skulle finnas tillräckligt med artister som skulle kunna fylla Ullevi framöver. Spotify lyftes också fram som ett hot mot liveupplevelser men ledde snarare till att live var någonting som artister blev helt beroende