Utmärkt Göteborg 1
tik och säkerhet. Samma arena kan kräva olika sak
er, beroende på vilken typ av evenemang det handlar om. Pandemin var en prövning för alla. Jag är dock väldigt tacksam över att vi är en projektorganisation med vana av snabba omställningar. Det och mina fantastiska, lösningsorienterade kollegor underlättade oerhört. Driften med hockey, fotboll, Valhallabadet med mera var inte påverkade initialt. Vi gjorde en kollektiv kraftsamling och hjälptes åt över gränserna där bland annat ekonomerna hos oss hjälpte till att klippa gräs på fotbollsarenorna. Vi lyckades behålla all personal, vilket var viktigt för mig. Vad betyder det för en stad som Göteborg att ha Got Event som en samlande kraft för evenemangsbranschen? — Göteborg blev årets idrottsstad 2023. Vi har många hemmalag som både tränar och kör sina elitmatcher på arenorna, så där vi fyller en viktig funktion. Alla evenemang som vi gör bidrar till att göra Göteborg mer attraktivt för alla som bor här genom att upprätthålla det breda utbudet, men det blir också en lockelse att besöka staden. För besöksnäringen i Göteborg betyder evenemangen på arenorna cirka 2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter varje år, då besökare reser till Göteborg tack vare evenemangen. De bor på hotell, besöker restauranger och shoppar i staden. Som bolag har vi också en möjlighet att ge unga eller nya göteborgare möjligheten att komma in på arbetsmarknaden eftersom vi har ungefär 700-800 timanställda varje år. Vilket är ditt bästa minne från det gångna året? — Det var mycket som var magiskt med 2023, men Coldplay sticker ändå ut. De kom hit och gjorde några fantastiska konserter, men med som var nydanande var det nära samarbetet ihop med bandet. Vi hade fokus på hållbarhet - både miljö och socialt. Det är ett bra exempel på hur vi använder arenorna och evenemangen för att skapa ytterligare värden. Då känner jag mig extra stolt! av, eftersom skivförsäljningen minskade kraftigt. Spotify har också bidragit till att bredda musikintresset över flera generationer, vilket har gjort att publikunderlaget vuxit. Live och det personliga mötet värdesätts väldigt högt. Musikindustrin av idag har gjort det otroligt viktigt för artister att turnera, och publiken har de senaste åren varit svältfödda på livekonserter. Förra året hade Ullevi cirka 800 000 besökare, och ungefär lika många i år även fast Summerburst inte blev av. Under pandemin bildade Got Event tillsammans med representanter från musik, sport och kultur i Sverige ett nätverk där man träffade politiska företrädare och försökte förklara vad evenemangsjobbet faktiskt handlar om. — Det är lätt att fokusera på det som händer på scenen eller planen, men för vår del består arbetet till stor del av logis24 Faktaruta Got Event driver arenorna Ullevi, Gamla Ullevi, Scandinavium, Bravida Arena, Frölundaborg, Valhallabadet. Valhalla Sporthallar/IP och Valhallarinken. Ekonomiskt är bolaget en god affär för kommuninvånarna: en satsad krona från Göteborgs Stad skapar cirka åtta kronor i extern omsättning.