Bumsen 1
Tändkuletur Nu kom blåslampan in i bilden, strax
var tändkulan varm och motorn vevades lätt igång med några ryck fram och tillbaka på svänghjulet och det typiska ljudet för en tändkulemotor spred sig i lokalen – dunk, dunk, dunk. Stor motor som endast ger några enstaka hästkrafter. Nästa maskin var en gammal Svedala stenkross i drift. Här gör Urban sin egen makadam. Uppskattningen från deltagarna var inte svår att se. Visningen gick vidare till en lite större tändkulemotor. Även den värmdes upp med blåslampa och startades strax med några ryck i svänghjulet. Ängesgårdarna, maskinsamlare Urban Sondell till höger. slutligen hamna i Ängesgårdarna. Urban var ute och dirigerade oss över gården och ner på en grusparkering. Genast stod det klart att här fanns det saker att titta på. Mitt framför oss fanns bland annat ett gammalt lok med 50 meter räls. Vem annan har det hemma på tomten? Örjan började visningen med att starta loket som hade en 3 cylindrig Lister dieselmotor och hade jobbat på ett kalkbruk i Skåne. Han började med att ta fram en vev, ”hur vevar man igång en högkomprimerad dieselmotor” tänkte jag. Det visade sig att man öppnade ventilerna och startade med bara en cylinder. Hur lätt som helst visade det sig. Sedan körde han loket några svängar fram och tillbaka. Därefter gick vi vidare till maskinhallen. Utanför den stod en gammal tändkulemotor som drivit ett sågverk. Den hade han köpt med trasigt vevlager. Det finns inga delar till de här maskinerna så han hade gjutit ett eget glidlager och skavt in det till rätt passning. Imponerande hantverk! Därefter körde Urban en större flercylindrig Skandia diesel. Även den en tändkulemotor, men denna startades med tryckluft. Diverse gamla traktorer med tändkulemotor Dags att starta 8-tonsvälten från 1932. fanns också på plats varav en startades och kördes. Man undrar lite var han har lärt sig att hantera dessa motorer. Sedan var det dags för välten från 1932, en 8 tons pjäs av gjutjärn. Den startades och kördes ut ur maskinhallen. Ingen servostyrning, så här krävs rejäl muskelkraft. Nu hade det passerat de 3 timmar som Urban trodde visningen skulle ta. Alla deltagare framförde ett stort tack för visningen. Många konstaterade att jämfört med Urbans intresse är det bara småsaker att bara ha en eller två motorcyklar som hobby. Text: Åke Henningsson. Foto: Åke Henningsson och Bengt-Olov Jansson Blåslampa och några ryck i svänghjulet så gick den igång. Bumsen 4 2021 25