Bumsen 1
Jag och min BMW Från moped till BMW – av en pigg
72-åring från Haninge utanför Stockholm Efter ett liv utan moped och bilkörkort men istället stort båtintresse med segel-och motorbåtar fick jag en vacker dag lust att skaffa en enkel trampmoped, så Yamaha center besöktes. En splitter ny MBK användes sedan för att komma ut till segelbåten som rustades för kanalseglats ner till Medelhavet. MBK använde jag fram till hösten 2004, då självförtroendet växt så pass att lika spontant en EU-moped inköptes hos Harrys Motor i Västerhaninge och den enkla utbildningen klarades av. Körde bland annat tur och retur Höga Kusten med denna Peugot Viva City (som inom parentes sagt blivit trimmad till att göra 70 km/t) Efter bara ett år växte aptiten på 2-hjuling så pass att ett par provlektioner i lokala Jannes körskola visade att det nog skulle gå att ta A-kortet. En Suzuki GSX 400 från år 1981 fick utgöra körträningsredskapet med hustrun Kristina som handledare. Ett trettiotal svettiga körlektioner senare, med stundtals mycket vånda, misslyckades en första uppkörning. Jag övningskörde då Suzukin körkortslös upp till stugan i norr med damen bakpå, för att på hösten köra tillbaka. Nu äntligen lyckades uppkörningen ute på Tullingebanan. En berusande lyckokänsla fyllde sinnet! Annonser för begagnade MC granskades och färden gick så 44 Bumsen 4 2021 med tåg upp till Gällivare, där kyrkoherdens Kawasaki ZR7S bytte ägare och en för mig ny epok i livet inleddes. Kawan tog mig upp till Nordnorge och ner till västkusten på ett flertal resor under ett par år. Redan 2008 byttes den dock in till en BMW R 1200 RT vid ett oplanerat besök på Two Wheels i Umeå. Hade besvär första säsongen med att vid stopp balansera RTn – stor och tung och hög kändes den. Flera Finlands- och Norgeresor, och en ytterst spännande färd ut på Kola-halvön företogs med RTn. Ledsamt nog blev det ett mellanspel från 2016 – 2020 med en Triumph XRT, den kändes inte stabil och två gånger wobblade den. En smula ångerfull återvände jag till BMW-familjen på en vit R 1200 GS årsmodell 2018 från NorthBike i Umeå. Även det köpet gjordes upp via en tågresa i april 2020, mitt i pandemin. En tredje resa ut på Kolahalvön planeras framöver – när resemöjligheterna successivt återvänder. Kan tilläggas att vi bägge vintertid i 10 år har kört lättvikts 125 kubiks Honda MC överallt i Vietnam, med avstickare in i både Laos och Kambodja, med en svenskbyggd lägenhet som bas. Men det får bli en annan berättelse…. Text o foto: Roland Gustafson