Bumsen 1
Yes, äntligen... men bra och billig. Eftersom man
nen med sitt bilkörkort även fått mc-dito kunde han fungera som handledare/instruktör. Körlektionerna påbörjades och efter några om och men så fanns A, tung motorcykel, i hustruns körkort. Insikten att det är bra med lite vindskydd som skydd mot kallare vindar på färden kom efter en del mil på Bol d’oren. Själv körde mannen en BMW R 1100 RT från 1998. Det gjordes slag i saken, en Yamaha 900 Diversion inhandlades och hustrun var mycket nöjd. Men olyckan var snart framme. När hustrun stod stilla gränslad över hojen kom en annan åkare som skulle passera, förvisso i lugnt tempo men väskorna hakade i varandra. Platt fall, inga kroppsliga skador, men Yamahan fick tillbucklad kåpa och en del andra blessyrer. På verkstan och via försäkringsbolaget ansåg man att det blev för dyrt att reparera den gamla cykeln. Det blev inlösen och plötsligt fanns bara en hoj i familjen. Nu påbörjade mannen det enträgna tipsandet om att BMW var det enda rätta alternativet. Men hustrun, som är av den envisare typen tog mindre notis om mannens tjat. Det blev en Yamaha 1300 FJR och ånyo en nöjd hustru. Men hojen tycktes, efter en tur i Alperna, vara något tung och inte så lätt att hantera i hårnålskurvorna. Då föddes tanken att kanske byta, och kanske rikta blicken mot någon slags äventyrshoj. Jamen, då var mannen aktiv igen, med sina tips. Varför inte en BMW, frågades det och äntligen, äntligen kom hustrun till rätt insikt, enligt mannen som vid det laget själv hunnit byta till annan modell. Besök gjordes på Claessons i Bromölla. Då och där började även mannen att få bytartankar. BMW F 800 GSA blev hustruns val och mannen BMW R 1200 GSA. Slutligen blev det som en vän uttryckte det, ”Skönt att äntligen ha ordentliga motorcyklar i garaget”! För att lära känna sina nyinköpta hojar gick mannen och hustrun en touringkurs på Anderstorp, arrangerad av BMW-klubben. Kursen gav naturligtvis nya insikter och lärdomar. Mycket tack vare den kursen blev turen till Heiligenblut samma sommar så mycket mer bättre vad beträffar körteknik och säkerhet. Upplevelsen blev så mycket mer, helt enkelt. Troligen dock mest tack vare att de körde var sin BMW! Text, foto: ”mannen” Bumsen 4 2021 29