Bumsen 1
Schek/Perez-replika Provstarta motorn vållade ing
a problem, den small igång så fint. Efter en synkning av förgasare och koll av tändning med stroboskop går den riktigt bra. 8000mil är ingen anledning till oro på en sån här maskin. Värre problem hade jag med bakfjädringen som är alldeles för mjuk. Efter mer konsultation med Pontus Vågberg kom vi fram till att jag skulle ta bort den kortare fjädern och ersätta den med en distans av metall på varje stötdämpare. (Stötdämparna, utrustade med två fjädrar var, funkade väl bra på KTM, men inte här). Samtidigt så sänkte jag höjden på MC:n genom att flytta de övre stötdämparfästena. Det gav en maskin som är körbar, faktiskt mycket körbar nu efter flera mil i sadeln. Tror jag nöjer mig så där för närvarande. Ett annat problem som det förde med sig var ju att nu blev mitt förhöjda centralstöd för högt… Bara att kapa och svetsa om igen, 14mm togs bort. Varvräknaren byttes ut mot en analog som stämmer mot motorgenerationen. Hastighetsmätaren fick också bytas till en som stämde med slutväxelns utväxlingsförhållande. Tur att BMW:s instrument är uppbyggt av moduler så det går att blanda delar från olika årsmodeller. Jag har valt en slutväxel med 34/11 utväxling, det är inte standard för R 100 RS motorn, men funkar fint på den här typen av maskin. Motorcykeln besiktades, utan anmärkning, den 23 juni. I princip är jag färdig med denna MC, framtiden får utvisa om jag skall köra den som den är eller göra några mer ändringar. Nu ska jag ägna sommaren åt min andra hobby, att köra MC. Text o foto: Håkan Runfeldt Håkan Runfeldts Shek/Perezreplika är besiktad och klar. Med utbytta varv- och hastighetsmätare fungerar den utmärkt och Håkan kör den för fullt. Bumsen 4 2021 39