Advokaten 1
NYHETER Strängare straff för angrepp mot blåljusp
ersonal Den så kallade Blåljusutredningen föreslår att ett nytt brott, blåljussabotage, införs i brottsbalken. Brottet gör det straffbart att angripa eller störa polis, räddningstjänst eller ambulanssjukvård på ett sätt som hindrar eller försenar deras arbete. Straffet föreslås bli upp till fyra års fängelse och i grova fall upp till livstids fängelse. Utredningen föreslår även: l Att det lägsta straffet för grovt våld eller hot mot tjänsteman höjs från fängelse i sex månader till fängelse i ett år och att det högsta straffet höjs från fängelse i fyra år till fängelse i sex år. l Att en ny bestämmelse förs in i brottsbalken som innebär att domstolen ska se särskilt strängt på fall där någon med våld eller hot har angripit en annan person på grund av dennes arbete. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019. Betänkandet ska nu gå ut på remiss. Blåljusutredningen tillsattes av regeringen i december 2016 och har letts av riksåklagaren Anders Perklev. Bland andra Advokatsamfundets tidigare ordförande Bengt Ivarsson har biträtt utredningen. Läs mer på regeringens webbplats. Lagrådets starka kritik och avstyrkande om förslaget om samtyckeslag överensstämmer med vad Advokatsamfundet tidigare har anfört. Lagrådet sågar förslag om samtyckeslag Bristande rättsligt behov av ändrad lagstiftning, enligt Lagrådet som avstyrker förslaget om samtyckeslag. I sitt yttrande över regeringens förslag till ny sexualbrottslagstiftning, ”En ny sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet”, avstyrker Lagrådet förslaget om att införa en samtyckesreglering. Lagrådet anser att förslaget Efter återkommande angrepp på blåljuspersonal väntar nu skärpta straff. Disciplinärende har inletts I anledning av de uppgifter som förekommit i media rörande påstådda arbets- och anställningsförhållanden med mera hos en advokat som sysslar med uppdrag som måls ägandebiträde har generalsekreteraren inlett ett ärende. 10 inte uppfyller kraven på förutsebarhet och att en tillämpning av de föreslagna bestämmelserna riskerar att komma i konflikt med den straffrättsliga legalitetsprincipen. lagrådet skriver: ”Bedömningen kommer att vara avhängig ett ställningstagande från den enskilde domaren av normativt slag, nämligen avseende vilket deltagande till vilka sexuella handlingar som i det aktuella fallet inte bör godkännas som fritt. Frågan huruvida det föreligger ett enligt lagstiftningen ’fritt’ deltagande kan inte med tillräcklig säkerhet besvaras förrän i efterhand, när omständigheterna är utredda och bedömda. Förslagen innebär alltså att det i de aktuella bestämmelserna införs ett helt nytt grundläggande brottsrekvisit med en obestämd innebörd. Det går inte att utifrån lagtexten förutse i vilka fall det finns förutsättningar för straffrättsligt ansvar …” Dessutom tillkommer ”det bristande rättsliga behovet” som flera domstolar har påtalat i remissbehandlingen av förslaget, skriver Lagrådet, som också anmärker att både passivitetsfall, överrumplingsfall och mer kvalificerade fall av vilseledande kan omfattas av våldtäktsbrottet i dess nuvarande utformning. advokatsamfundet avstyrkte i sitt remissvar sexualbrottskommitténs förslag till samtyckeslagstiftning med hänvisning bland annat till oförutsebarheten i den föreslagna lagstiftningen. – Lagrådets starka kritik och avstyrkande överensstämmer med vad Advokatsamfundet hela tiden har anfört. Jag utgår ifrån att regeringen beaktar denna kritik, oaktat vad justitieministern givit uttryck för under dagen. Lagrådets synpunkter kan inte förbigås om man vill förhålla sig lojal till lagstiftningsprocessen i en demokratisk rättsstat, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg i en kommentar. Advokatsamfundets webbplats. l Lagrådets yttrande över lagrådsremissen En ny sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet l Advokatsamfundets remissyttrande över betänkandet Ett starkare skydd för den sexuella integriteten (SOU 2016:60) ADVOKATEN NR 2 • 2018 FOTO: TOM KNUTSON