Advokaten 1
» att marknadsföra familjerätten eftersom jag upp
lever att många människor inte har koll på den familjerättsliga juridiken. Men jag förstår ju samtidigt att det är bra för byrån att jag syns, säger hon. Advokatbyrån märker av en positiv klienttillströmning av Mia Edwall Insulanders medverkan i tv och kan i hemsidans besöksstatistik se att hon är mer sökt och klickad på än kollegorna. – Mer än så har vi inte utvärderat det, för vi arbetar Martin Cullberg. inte aktivt med marknadsföring. Det beror främst på att jag och min delägarkollega saknar tid för det, men det finns också en ekonomisk aspekt för en humanjuridisk byrå som vår, säger Mia Edwall Insulander. Edwall Insulander tror att byråer inom humanjuridik, av samma anledning som hon själv, överlag arbetar lite eller inte alls med marknadsföring av sina tjänster. 8 Stockholm Gnesta. Vargskytt inför rätta för grovt jaktbrott På måndag inleds rättegången i Södertälje tingsrätt mot den man som sköt en varg i Sjundareviret utanför Gnesta hösten 2015. Mannen är åtalad för grovt jaktbrott. – För flera humanjuridiska byråer finns det nog inte UTFÖRSÄLJNING fr. 232 900 kr ○Det var vargtiken i det vargpar som bildat revir i Sjunda två mil utanför Nykvarn, under 2015, som i september samma år sköts av en man som bor i trakten. Mannen sköt vargen under promenad med sina hundar. Länsstyrelsen som kallades ekonomiskt utrymme för annonsering av något slag. Och jag tror att många av oss genom våra principaler är präglade av den tiden då byråerna inte fick arbeta med marknadsföring. Många av oss inom humanjuridiken tycker därför fortfarande att det är lite fult att söka upp klienter som ska skilja sig, säger och tillägger: – Samtidigt tror jag att vi tappar marknadsandelar till ŠKODA YETI OUTDOOR WORLD CUP EDITION TDI 150 DSG 4X4 (Ord. pris 316 600 kr) Privatleasing fr. 2 816 kr/mån inkl. service. Läs mer på skodastockholm.se PRIVATLEASING på alla våra nya bilar exempelvis Familjens jurist genom den inställningen och att vi inte är lika synliga som de. Jag upplever att de arbetar betydligt mer aktivt med marknadsföring än vi som driver humanjuridiska advokatbyråer. Familjens jurist köpte under 2017 reklam för ett värde Ingen kontantinsats! Läs mer på jbil.se till platsen bedömde att mannen handlat korrekt, enligt paragraf 28 i jaktförordningen, och skjutit för att skydda hunden från en vargattack. Polis och åklagare gjorde dock en annan bedömning och inledde en större utredning i området. Husrannsakan gjordes i mannens bostad, och mobiltelefoner och datorer togs i beslag. – Efter att vargen var skjuten så skickade skytten ett sms med texten ”the target is eliminated”. Det ser jag som ett tecken att det inte rör sig om en normal paragraf 28-skjutning, och det vill jag att en domstol bör titta på, säger miljöåklagare Christer B Jarlås. Länsstyrelsen hade i augusti samma år beslutat om skyddsjakt på en varg i Sjundreviret, efter att vargparet rivit ett 60-tal får. Men någon varg fälldes aldrig under jakttiden. – Den här skytten har noggrant hållt sig informerad om vargarna i området och deras rörelser. Han gick ju också runt med gevär på ryggen trots att jakt inte var tillåten, säger Jarlås. Anna Gustafsson anna.gustafsson@dn.se Advokatbyrån Stahre Persson företrädde en av gärningsmännen som låg bakom mordet på en 25-årig man från Hallonbergen. Nu söker firman nya klienter genom att dela ut direktreklam i området. – Det är en skymf, inte bara mot oss utan mot hela området, säger 25-åringens bror Benny, som fick advokatbyråns flygblad genom brevinkastet. bladen, menar att syftet med reklamkampanjen är att upplysa allmänheten i Stockholm. – Det är att man har rätt att begära en advokat specialiserad på brottmål. Det är en rättssäkerhetsfråga, säger advokatbyråns delägare Martin Persson. Familjen anser dock att marknadsföringen är osmaklig och upplever att advokaterna har riktat sig specifikt mot deras område och kanske andra socialt utsatta områden. – Jag tycker att det är skamligt och Viviana Canoilas, text Adam Darab, text ○För två veckor sedan dömdes sex unga män för mord och medhjälp till mord på en 25-årig man och ett par i 40-årsåldern. Både offer och gärningsmän var hemmahörande i Hallonbergen. Bara några dagar efter domen fick boende i Hallonbergen och Ör i Sundbybergs kommun reklamblad i sina brevinkast från advokatbyrån som företrädde en av de tilltalade. I flygbladet understryker byrån att de är specialister på brottmål. Den mördade 25-åringens familj som bor i Hallonbergen blev illa berörd. – Mitt bland all reklam, som låg av drygt 1,3 miljoner kronor, enligt statistik från undersökningsföretaget Kanter Sifo, vilket är betydligt mer än någon advokatbyrå gjorde (läs mer på s. 30). GÖR REKLAM I RADIO Förutom tv finns andra kanaler för marknadsföring som radio och internetforum. Advokat Martin Cullberg blev för två år sedan en snackis i kåren då han annonserade för sina tjänster i ett antal kommersiella radiokanaler i Stockholm. I radioreklamen hördes bland annat sire•A4 20% PÅ REAN RABATT Slutspurt på stilsäkra fynd från de bästa varumärkena på Nilson Shoes och Jerns. Välkommen! IN STORE AND ONLINE. PART OF FEETFIRST NILSONSHOES.COM JERNS.SE NILSON SHOES: PLATTAN. DROTTNINGGATAN. MOOD. BIBLIOTEKSGATAN. HÖTORGET. KUNGSGATAN. SICKLA. MALL OF SCANDINAVIA. NACKA. SOLNA. BROMMA. FARSTA. KISTA. SKÄRHOLMEN. VÄLLINGBY. TÄBY. SOLLENTUNA JERNS: BIBLIOTEKSGATAN. DROTTNINGGATAN. GALLERIAN. KUNGSGATAN. MALL OF SCANDINAVIA. NYBROGATAN ner och poliser som knackade på dörrar, och en röst ”kom ihåg mitt namn för när polisen tar dig kan du inte googla efter en riktigt bra försvarsadvokat”. En annan radioreklam löd: ”Har du sett dig själv på Efterlyst? Advokatbyrån Martin Cullberg är en av få advokatbyråer i Stockholm som bara jobbar med brottmål. Vi har ett team av advokater som kan hjälpa dig. Kräv en specialist – kräv Cullberg.” Martin Cullberg berättar att han fick idén efter att ha hört en bilförsäljares radioreklam när han körde bil mellan två tingsrättsförhandlingar. – Hans namn etsade sig fast i mig, och då slog det mig att det borde vara en väldigt effektiv marknadsföpå matbordet, ser jag en man som jag känner igen, en man som jag har sett i rätten. I reklambladet står det: ”Ring innan det första polisförhöret. Innan det är försent!”. Min första tanke var: ”är det här ett skämt?”, säger Benny, bror till den mördade 25-åringen, till DN. Advokatbyrån Stahre Persson, som står bakom utskicket av flygAdvokatbyråns flygblad. råden. Vi har inte råd att köra alla i hela Stockholm på en gång, säger Martin Persson och lägger sedan på luren. viviana.canoilas@dn.se adam.darab@dn.se Advokatsamfundet: ”Man får inte dra nytta av en olycka” Advokater har rätt att annonsera och marknadsföra sig fritt – så länge de följer marknadsföringslagen. – Jag kan bara konstatera att det är många som delar hennes (målsägarbiträdets) uppfattning, säger Anne Ramberg, generalsekreterare på Advokatsamfundet, om kritiken advokatbyrån får av familjen. ○Familjen till den mördade 25-åringen från Hallonbergen kritiserar metoden som en advokatbyrå använder när den söker klienter i bostadsområdet. Men enligt advokatsamfundet bedömning har advokatbyrån inte gjort något fel. Man understryker att advokatbyråer har rätt att annonsera fritt så länge marknadsföringslagen följs. – Advokater får annonsera och bedriva marknadsföring så länge det är inom ramen för den lagstiftningen. Så var det inte tidigare. Då hade man lite strängare regler, säger advokaten Anne Ramberg, generalsekreterare på Sveriges advokatsamfund. Advokatsamfundet har dock etisnadsföra sig, säger Anne Ramberg. Målsägarbiträdet till den mördaAnne Ramberg. Foto: Sveriges advokatsamfund ka regler som det rekommenderar advokater att följa. Kan du ge ett konkret exempel på när de etiska riktlinjerna har överträtts – var går gränsen? – En advokat får inte anskaffa uppslag på ett sätt som innebär att annans trångmål eller utsatta situation utnyttjas. Det är en av våra etiska vägledande regler. Man får alltså inte drar nytta av en olycka som har inträffat och kasta sig dit och markde 25-åringens familj i Hallonbergen anser advokatens marknadsföringsstrategi är etiskt tveksamt och anser att det är ett cyniskt sätt att söka klienter på. Strider detta mot advokatsamfundets etiska regler eller marknadsföringslagen? – Den här typen av frågor ska inte avgöras av mig i en intervju med Dagens Nyheter. Det kan ju vara så att vi får in en anmälan mot det här och då får vi titta på det. Men min bedömning är att det inte finns något i det etiska regelverket som förbjuder detta, säger Anne Ramberg och tillägger: – Jag kan bara konstatera att det är många som delar hennes (målsägarbiträdet) uppfattning. Viviana Canoilas Adam Darab respektlöst mot oss, men också mot hela bostadsområdet som redan har det tufft. Vilken bild av rättsväsendet förmedlar man egentligen när man skickar ut sådan reklam? Det här är en skymf gentemot varje människa med någon form av samhällsmoral, säger Benny. 25-åringens flickvän berättar också att även hon har fått adovaktbyråns flygblad hem till sig i Vällingby. Familjens målsägarbiträde Clea Sangborn anser att advokatbyråns marknadsföringsstrategi är etiskt tveksamt. Hon ifrågasätter metoden att aktivt söka nya klienter i ett TORSDAG 8 FEBRUARI 2018 Hallonbergen. ”Det är en skymf” Kritik mot advokaters reklam efter morddom område där man tror att det finns en god chans att hitta dem. – Det här är direktreklam i brevlådan. Jag tycker att det finns en cynism i det som är påtaglig, säger hon. Clea Sangborn upplever att advokatbyrån omsorgsfullt har valt i vilka område den ska annonsera. – Så är det absolut. Det är inte så att det har kommit några utskick i Vaxholm där jag själv bor, säger hon. Advokatbyrån Martin Cullbergs och Stahre Persson Advokatbyrås annonsering har blivit omdiskuterad både i kåren och i medier. Enligt Advokatbyrån säger att de har skickat reklamblad till nästan hela Stockholm och att de har använt sig av flera olika kanaler. Samt att de inte väljer ut enskilda individer. Hallonbergen ligger i Sundbybergs kommun men hela kommunen har väl inte fått det här reklambladet? – Nej, vi har inte exakt alla adresser. Det är Svensk direktreklam som skickar ut åt oss och vi kör i olika omgångar. Så den här omgången har vi kört delar av Västerort och innan det har vi kört en annan del och efter det ska vi köra en annan del. Vi hoppar runt i och med att vi inte kan skicka ut till alla på samma gång, säger Martin Persson. När DN ber Martin Persson att uppge vilka andra områden som har nåtts av reklambladen vill han inte svara, trots att det enligt honom ska finnas en lista över områden. Så det är inte så att ni väljer socialt utsatta områden när ni direktannonserar? – Nej, vi kör slumpvis i olika omAdvokaten har etiska regler A Advokater har rätt att annonsera fritt så länge de följer marknadsföringslagen. Men Advokatsamfundet har etiska regler knutna till marknadsföring som ska följas. FOKUS: MODERN MARKNADSFÖRING 32 32 dvokatsamfundet har historiskt haft stränga regler kring reklam och marknadsföring. Men i dag har advokater rätt att annonsera och marknadsföra sig fritt – så länge de följer marknadsföringslagen. I korthet betyder det att byråernas reklam inte får lov att vara vilseledande och att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring. Advokatsamfundet har dock etiska regler som de rekommenderar advokater att följa knutet till markADVOKATEN NR 2 • 2018