DT 1
Intervju text: Jimmy Håkansson “Jag tror inte att
någon förstår von Triers manus” Lars von Triers Riket är tillbaka. Vi har pratat med Tuva Novotny. Hon är med i Riket. För 25 år sedan stod en kolerisk Ernst-Hugo Järegård på taket till Rikshospitalet i Köpenhamn och skrek ”Danskjävlar!” — tillsammans med andra sanningar från djupet av sitt ursvenska hjärta. Lars von Triers underliga tv-serie Riket om det hemsökta sjukhuset och den uppbrusade överläkaren skulle bli en tre säsonger lång spökhistoria men när Ernst-Hugo Järegård dog kort efter den andra säsongen lades planerna på is. Tills nu. Precis som David Lynchs nittiotalsklassiker Twin Peaks gör Riket återtåg 25 år senare. Även om mycket har hänt sedan dess är det fortfarande samma grundkonflikt som pyr i det danska hospitalets fuktiga kulvertar. Den mellan Sverige och Danmark – det ena ett halvland utskitet ur kalk och sten, det andra en nation huggen ur granit. Tuva Novotny spelar den danska läkaren Anna som försöker hålla ihop Rigshospitalet. Hur kommer det sig att du blev inkopplad i Riket Exodus? – Det har jag ingen aning om, men jag och Lars har haft koll på varandra ett tag och sagt att vi vill jobba med varandra. Jag fick läsa ett manus. Men som så många andra som fick läsa det manuset så fattade jag ingenting. Jag sa det till Lars, men också att det vore skitkul att jobba på det. Så som han jobbar är det ofta att man får sköta sig själv. Man vet vilka repliker man har, men inte så mycket mer än så. Man möts upp på morgonen och tio timmar senare så tänker man "vad hände?". 10 djungeltrumman.se Hur menar du då? Var inspelningen kaotisk? – Nej, inte kaotisk på något sätt. Det var väldigt ordnat och städat. Jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv som på den här inspelningen. Det är fritt samtidigt som det kan vara svårt om man är ny. En del regissörer detaljstyr från början och som skådis behöver man förhålla sig till kameravinklar och ljus. Här är det en färdig skådeplats när man kommer och så säger vi ”hej och god morgon” och sedan “varsågod att börja”. Ingen repetition eller liknande. Det är otroligt befriande. Som skådespelare finns det möjlighet till autenticitet i den metoden som är kul att jobba med. Är det något du tycker är unikt med att jobba med Lars von Trier? – Han är en otroligt lyhörd och finkänslig regissör. Inte en dussinregissör direkt. Han har en metod där man skapar en arena där folk får ta ansvar för sin egen uppgift. Det är unikt med Lars, och manusen som han skriver. De är otroligt komplexa. Sedan släpper han oss fria i den här manegen. Det blir väldigt roligt och överraskande längs vägen. Det är en sak att jobba med improviserande regissörer, men det här är inte improvisation. Det här är otroligt manusstyrt. Och de här manusen är så djävulskt mångfacetterade så att även om man inte har repeterat så finns det ett fundament där som är så ... densiteten är så stor i dem. Ibland kan det improvisatoriska bli lite uttunnat, men här blir det inte det eftersom manusen är så otroligt tunga. Riket Exodus hade premiär på Viaplay den 9 oktober.