GLAS 1
/ siktat / Regeringen vill ha större Attefallshus
Laurent Heindorff SAPA GÖR STRATEGIN SYNLIG I SITT NYA VARUMÄRKE Regeringen tycker att Attefallshusen är i minsta laget för att vara attraktiva som bostäder. Man föreslår därför mer flexibla regler för att fler ska kunna bo i de bygglovsbefriade husen. Regeringen har sedan tidigare gett Boverket i uppdrag att utreda fler undantag från krav på bygglov samt se över kraven på anmälan enligt plan- och byggförordningen. Nu förlängs Boverkets uppdrag med tillägget att myndigheten även ska undersöka förutsättningarna för att göra fördelningen och storleken av bygglovsbefriade byggnader på en villatomt mer flexibel. — Det finns stora möjligheter att förtäta städernas villaområden genom att göra så kallade Attefallshus enklare att bygga och hyra ut till exempelvis unga vuxna och studenter. Attefallshusen har uppfattats som för små för att kunna fungera som en bra bostad. Det vill regeringen ändra på, säger bostadsminister Peter Eriksson, till Byggindustrin. Den totala arean för byggnaderna ska även fortsättningsvis vara 40 kvadratmeter, men fördelningen mellan byggnaderna föreslås bli mer flexibel, till exempel 30 + 10 kvadratmeter istället för dagens 25 + 15 kvadratmeter, men max 30 kvadrat för ett enskilt hus. Det gör att ett Attefallshus kan bli 30 kvadratmeter och därmed mer attraktivt för att användas som en riktig bostad. / Sapa Building System utvecklar sitt varumärke för att lyfta fram sina värderingar, sitt ursprung och sin affärsmodell. — Vi har påbörjat en omprofilering, som ska vara helt genomförd innan årets slut. Med fokus på förenkling ska Sapa Building System förstärka sitt varumärke så att det bättre återspeglar företagets värderingar, ursprung, affärsmodell och produkterbjudande. Syftet är att anpassa varumärket efter företagets identitet och samtidigt särskilja det från koncernens övriga affärsområden. En värld, ett varumärke, en logotyp, säger Laurent Heindorff, kommunikationsansvarig på företaget. Förslag på nya hållbara stadsdelar och städer I september presenterade bostadsminister Peter Eriksson nio områden i sex kommuner som regeringens samordnare Johan Edstav valt att gå vidare med utifrån uppdraget att möjliggöra planer på nya hållbara stadsdelar och städer — Totalt handlar det här om cirka 100 000 nya bostäder. Tanken är att staten ska kunna avhjälpa hinder för exploatering genom att hjälpa till att få fram ny infrastruktur. Det kan handla nya spår, stationslägen och stöd till innovationer. Två nya järnvägsspår till Uppsala i den nationella infrastrukturplanen är ett tydligt exempel på att det här arbetet redan har gett effekt, säger bostadsminister Peter Eriksson. / Områdena är följande: • Landvetter södra i Härryda kommun (10 000 bostäder) • Segersäng i Nynäshams kommun (7 – 10 000 bostäder) • Hemfosa i Haninge kommun (12 000 bostäder) • Alsike i Knivsta kommun (10 000 bostäder) • Nydal i Knivsta kommun (12 000 bostäder) • Bergbrunna i Uppsala kommun • Södra staden i Uppsala kommun • Nysala i Uppsala och Knivsta kommuner (20 000 bostäder) • Näringen i Gävle kommun (4 – 6 000 bostäder) Sapas nya logotyp ger en tydlig visualisering som varumärke, med fokus på en enda gemensam nämnare: aluminium. — Den stilrena och minimalistiska designen hänvisar till den livsstil och affärsstrategi som tillämpas i Skandinavien: ärlig, enkel och utan krusiduller. Vad du ser är vad du får. Denna förenklade strategi ligger helt i linje med våra skandinaviska rötter. Vi älskar enkelhet, vare sig det gäller design, attityd, relationer eller lösningar … Enkelheten återspeglas också i vår flexibilitet, som är en del av vårt dna, beskriver Laurent Heindorff. Sapa Building Systems AB marknadsför byggsystem genom sina två varumärken SAPA och WICONA. Företaget har cirka 120 medarbetare och en omsättning på cirka 550 miljoner kronor. Inom byggsystemsegmentet utvecklar och marknadsförs system till fasader, solskydd, glastak, dörrar, skjutdörrar och fönster. / Peter Eriksson Nya logotypen. GLAS 3.2017 / siktat / 11