GLAS 1
Äntligen fattade folk att det här var en byggnad
där man kan uppleva kulturens alla dimensioner; umgås, äta och trivas. Tack vare modet att satsa på glas har Skövde Kulturhus fått nytt liv. Och rädslan att röra vid en ikon inom svensk arkitektur är övervunnen. Arkaden innan ... ... och efter inglasning. Frank Lloyd Wright Hans Erland Heineman Jürgen Wahlström OM- OCH TILLBYGGNAD Text: Kerstin Wallin Foto: Wahlström & Steiner arkitekter Skövde Kulturhus är inte vilket kulturhus som helst. Invigt 1964 är det Sveriges första och har tillmätts ikonstatus. När därför Jürgen Wahlström på Wahlström & Steiner arkitekter fick uppdraget att formge en om och tillbyggnad av kulturhuset var det med en blandning av rusig nyfikenhet och bävan som han satte sig vid ritbordet. Smältdegel för folkbildning Kulturhusets ursprunglige arkitekt, Hans Erland Heineman (1919 – 2003), var starkt influerad av den amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wright. Men han var dessutom en begåvad mångsysslare. Han deltog flitigt i den offentliga debatten. Han var hängiven socialdemokrat och Skövde Kulturhus, som bekostades av arbetarrörelsen, kan ses som en programförklaring. Grundidén var att skapa en smältdegel för folkbildning, kultur och andlighet. Som exempel på omfattningen av Heinemans bredd kan nämnas att han står bakom utformningen av cirka 150 ålderdomshem i landet och som kuriositet att han ritade familjen Wingårdhs villa i Våmb där en icke helt okänd Gert växte upp. Jürgen Wahlströms uppgift var nu att tänka nytt om en byggnad med stort kulturhistoriskt värde och högt ställda varsamhetskrav. — Det handlade om att respektera den ursprungliga byggnaden samtidigt som vi ville skapa något nytt och unikt som motsvarar ett modernt synsätt på vad ett kulturhus är. > GLAS 3.2017 / arkitektur / 47