GLAS 1
/ siktat / Ann Wåhlströms ”Stones and Vessels”. T
orstensson bakom prisad returpark Vid Sörabs nya returpark på Lidingö i Stockholm är det fokus på återvinning och återbruk. Här kan gammalt material få nytt liv, och de skulpturer som smyckar parken är exempel på hur man kan ta tillvara materialråvaror och använda dem på nytt. Utsmyckningarna ska inspirera besökarna till att återvinna och återbruka mer. Jonas Torstensson och Linda Röjås. Ljuskronan består av en metall stomme och petflaskor. Jonas sitter i en återvinningsglasfåtölj som är en Jonas Bohlinreplica. För att öka förståelsen för hur material kan återvinnas och återbrukas har returparken utsmyckats med skulpturer, designade och tillverkade av olika returmaterial av designbyrån Torstensson Art & Design. Konsten ska på ett lustfyllt sätt öka förståelsen för att det inte finns något som heter skrot och skräp, utan att allt är material som kan återanvändas genom cirkulärt tänkande. — Ett besök på Stockby Returpark präglas av glädje, lust och överraskningar – hela vägen från det att besökarna kör in i området tills de lämnar det. Skulpturerna skapar en positiv stämning och ska användas till att sprida kunskap om återvinning och återbruk, säger Jonas Torstensson, designchef på Torstensson Art & Design. Förhoppningen är att Lidingöborna ska förstå betydelsen av återbruk och att skulpturerna ska väcka funderingar. — Vi vill att de ska se och förstå nästa steg i materialets kretslopp. Gemensamt för alla skulpturer i parken är att de inte är tillverkade av det material man vid första anblicken tror att det är, och vi vill att man ska titta, undersöka och tänka efter, säger Linda Röjås Söderman, AD på Torstensson Art & Design. —Tanken bakom konstverken är att vi måste börja prata om material. Det är en rå vara med ett värde och människor behöver förstå att det kan användas igen och igen. / GOTLÄNDSK INSPIRATION BLIR TILL DROPPAR AV GLAS Just nu pågår en utställning av den internationellt välrenommerade konstnären Ann Wåhlström på Galleri Glas i Stockholm. Utställningen har titeln Stones and Vessels och består av 36 stenar samt dropp- och cylinderformade kärl, alla gjorda av glas – inspirationen kommer från det gotländska landskapet. Ann Wåhlström har en 40 årig bildningsresa bakom sitt konstnärskap och har på senare år blivit uppmärksammad för utställningar som Cyklon med verken Soapbubbles, gestaltad av Tom Hedqvist, samt scenografin till föreställningen Different Trains som sattes upp med Fläskkvartetten på Judiska Teatern i Stockholm. Delar av den scenografiska glas-installationen finns sedan 2017 i eget rum i det nyetablerade Scenkonstmuseet i Stockholm. Hon har även varit formgivare på Kosta Boda, där hon låg bakom uppmärksammade serier som till exempel Mezzo. — Det är en stor ära att få ställa ut Ann Wåhlström. Ann har en lång, intressant och inspirerande karriär, både som konstnär och som formgivare, och både jag och min medgrundare Elin har länge varit intresserade av hennes konstnärskap. Stones and Vessels är en både vacker, träffsäker och tankeväckande utställning, med verk blåsta av några av världens skickligaste glasblåsare från USA, säger Anna Bromberg, grundare av Galleri Glas. I Sverige finns Ann Wåhlström bland annat representerad på Nationalmuseum i Stockholm, men hennes verk återfinns även på The Chicago Atheneum, Museum of Architecture & Design samt på Corning Museum of Glass i New York. / Aktiva självrengörande glas får certifikat för EU-standard Självrengörande glas har blivit en först accepterad och nu uppskattad produkt i samhället. Glasens förmåga att bidra till att fönstertvätt blir både billigare och mindre tidskrävande är otvetydigt. Nu har också Pilkington Activ, det första självrengörande glaset som lanserades, certifierats och uppfyller således den nya europeiska standarden för självrengörande glas. Detta är den enda oberoende bedömningen som kan dokumentera egenskaper hos produkter 8 GLAS 3.2017 / siktat / som använder sig av hydrofila och fotokatalytiska egenskaper för att förbättra glasets renhet. — Pilkington Activ har en mikroskopiskt tunn beläggning med dubbelverkande effekt. Först blir beläggningen aktiverad av dagsljus, vilket bryter ned organiskt material som ses som orenheter på glaset. Därnäst ser regnvatten, som träffar glasets yta, till att dessa orenheter lossnar och sköljs bort, beskriver Håkan Idoffsson, försäljningschef på Pilkington Flooatglas AB, som märker en ökad efterfrågan av självrengörande glas både i kommersiella byggnader och i bostäder. / Foto: Samir Soudah