HBV Hållbarhetsrapport 1
INTERNT HÅLLBARHETSARBETE Efaktura I vår strävan
efter en mer miljövänlig och effektiv fakturahantering använder vi, sedan flera år, elektronisk fakturering. Ett enkelt och säkert sätt som dessutom är skonsamt för miljön. Från och med den första april 2019 är det dessutom lag på att alla inköp i offentlig sektor faktureras med efaktura enligt europeisk standard. Efakturor har högre krav på uppgifter som måste finnas med och dokumenteras av beställare vid varje avrop. Merarbete för samtliga inblandade parter har uppstått där beställningar bland annat saknat kund uppgifter som krävs för att ett efakturaflöde ska fungera på bästa sätt. Vi har alltid våra medlemmars bästa i fokus och våra medarbetare på ekonomiavdelningen informerar kontinuerligt medlemmarna om vikten av hållbara beställningar, för att spara tid, pengar och i förlängningen vår miljö. Under året har vi hanterat totalt 1,48 (1,37) miljoner fakturor. Samtliga fakturor som kommit in till oss är efakturor och andelen efakturor som skickades till beställarna var 86 (83) procent, 13,6 (15) procent var pdffiler via epost och 0,4 (1) procent var i pappersformat. Vårt mål är att andelen efakturor ska vara 100 procent. Att vi inte riktigt når målet beror i vissa fall på att mottagaren har ett bristande stöd för att ta emot efakturor. 16 1,48 miljoner ... så många fakturor har vi totalt hanterat under året (1,37). Samtliga fakturor som kommit in till oss är efakturor. 0,4 13,6 86 Andelen efakturor som skickades till beställarna var 86 (83) procent, 13,6 (15) procent var pdffiler via epost och 0,4 (1) procent var i pappersformat.