HBV Hållbarhetsrapport 1
Affärsmodell Vi erbjuder natio nel l a ramavtal
, samordningsuppdrag, dynamiska inköpssystem samt skräddarsydda upphandlingar såsom konsultuppdrag och konsultation i upphandlingsfrågor. I vårt erbjudande av nationella avtal och genom de stora volymer som genereras till leverantörsmarknaden kan vi ställa krav på marknaden och därmed utveckla och förbättra kvaliteten på framtidens varor. Vi erbjuder varor och tjänster till avtalsenliga priser och hållbara lösningar. Vi har en god relation till våra leverantörer, som är allt från stora koncerner inom till exempel vitvarubranschen till mindre lokala leverantörer inom avloppsspolning och service av vitvaror samt tvättstugeutrustning. Vi samarbetar med flera viktiga aktörer, exempelvis Upphandlingsmyndigheten, IVL Svenska Miljöinstitutet och Sustain able Innovation samt samverkar med Byggmaterialindustrierna och andra branschorganisationer för att skapa bästa möjliga avtal och tjänster för både våra medlemmar och leverantörer. Hos oss samspelar alla avdelningar för att uppfylla vår affärsidé. Inköpsstrateger, regionansvariga affärsutvecklare samt övriga stödfunktioner skapar de bästa förutsättningarna för marknadens leverantörer att delta i våra upphandlingar samt för medlemmarna att nyttja våra avtal. Vår huvudsakliga intäkt består av en administrativ ersättning från våra leverantörer. Våra intäkter återinvesteras i våra medarbetare. En stor del åter betalas dessutom till våra medlemmar i form av återbäring på deras inköp från våra avtal. Återbäringen är en del av överskottet som vårt årsresultat ger och storleken på återbäringen fastställs på den årliga föreningsstämman. 8