Loading...
Årsskrift 2004 1
Årsskrift 2004 Sida 2
Årsskrift 2004 Sida 3
Årsskrift 2004 Sida 4
Årsskrift 2004 Sida 5
Årsskrift 2004 Sida 6
Årsskrift 2004 Sida 7
Årsskrift 2004 Sida 8
Årsskrift 2004 Sida 9
Årsskrift 2004 Sida 10
Årsskrift 2004 Sida 11
Årsskrift 2004 Sida 12
Årsskrift 2004 Sida 13
Årsskrift 2004 Sida 14
Årsskrift 2004 Sida 15
Årsskrift 2004 Sida 16
Årsskrift 2004 Sida 17
Årsskrift 2004 Sida 18
Årsskrift 2004 Sida 19
Årsskrift 2004 Sida 20
Årsskrift 2004 Sida 21
Årsskrift 2004 Sida 22
Årsskrift 2004 Sida 23
Årsskrift 2004 Sida 24
Årsskrift 2004 Sida 25
Årsskrift 2004 Sida 26 med motiv från Bibeln bland
annat föreställande aposteln Andrew. Han och hans nu för tiden mer kände bror Petrus var de allra första i den skara på tolv lärjungar som Jesus samlade omkring sig. Senare, efter Jesu död och enligt hans önskan, verkade de som förkunnare av det kristna budskapet och fick i den rollen epitetet apostel. Andrew missionerade i det område som numera är Grekland och gjöt martyrdöden år 60. Det romerska härskarna fruktade den nya läran och samma öde mötte därför också de flesta av de andra apostlarna. Men hur blev Andrew skottarnas nationalhelgon med allt vad det inneburit för den sentida vitt spridda användningen av namnet? En herätt-igad fråga, för veterligen så var han under sin livsgärning aldrig i närheten av de brittiska öarna. egenderna om aposteln Andrew är många - här följer en av dem. Det handlar om makt och vi får för- flytta oss många hundra år framåt i tiden och till den lilla byn Athelstaneford, närmare bestämt till det område öster om Edinburgh som hyser de gamla klassiska golfbanorna Musselburgh, North Berwick och Gullane, för att nämna några. Då liksom nu så ogillade skottarna att bli toppstyrda av folk som trängde sig på söderifrån. Sentida historiker säger att året var ungefär 750 när pikterna som härskade i norr blev anfallna av styrkor från Northumbria i söder. Pikternas hjälp kom från ett något oväntat håll. Natten innan det avgörande slaget skulle utkämpas uppenbarade sig nämligen aposteln Andrew i drömmen för deras ledare kung Unust. Han visade sig på himlavalvet i all sin glans och med i drömmen fanns också det till formen originella X-formade korset som Andrew lidit martyrdöden på. Stärkt i anden ledde kung Unust 26 Pastor Arthur Vendeleur Despard - en man med plats i den svenska galjhistorien. sina styrkor till seger och ett fritt Skottland. Inte svårt att förstå att efter detta blev aposteln Andrew Skottlands nationalhelgon och det liggande korset symbol i Skottlands flagga. Flaggan är blå med ett vitt liggande X-kors och vajar nu fritt i vinden från många flaggstänger runt om i Skottland. Den i Sverige mer kända brittiska nationalflaggan Union Jack är en sammansmältning av engelska St. Georgeflaggan, irländska St. Patrik-flaggan och skotska St. Andrewflaggan. Aposteln Andrew är inte bara skott- arnas helgon, han är också skyddshelgon för Grekland och Ryssland. Alla ogifta kvinnor och alla fiskare kan också känna sig beskyddade av honom. Namnet Andrew betyder manlig på grekiska. är jag vant mig vid mörkret inne i kyrkan och hunnit gå runt och beundra de många vackra gamla föremålen skänkta av sedan länge avlidna församlingsmedlemmar, blev jag tillfrågad om jag ville ha en kopp te. Yes please! Pastor John S Askey och några damer i församlingen satt och pratade om kyrkokörens kommande engagemang. Samarbetet med körerna i stans andra utländska kyrkor var på tapeten - ett ämne som jag själv har en viss erfarenhet av sen min aktiva tid bland
Årsskrift 2004 Sida 27
Årsskrift 2004 Sida 28
Årsskrift 2004 Sida 29
Årsskrift 2004 Sida 30
Årsskrift 2004 Sida 31
Årsskrift 2004 Sida 32
Årsskrift 2004 Sida 33
Årsskrift 2004 Sida 34
Årsskrift 2004 Sida 35
Årsskrift 2004 Sida 36
Årsskrift 2004 Sida 37
Årsskrift 2004 Sida 38
Årsskrift 2004 Sida 39
Årsskrift 2004 Sida 40
Årsskrift 2004 Sida 41
Årsskrift 2004 Sida 42
Årsskrift 2004 Sida 43
Årsskrift 2004 Sida 44
Årsskrift 2004 Sida 45
Årsskrift 2004 Sida 46
Årsskrift 2004 Sida 47
Årsskrift 2004 Sida 48
Årsskrift 2004 Sida 49
Årsskrift 2004 Sida 50
Årsskrift 2004 Sida 51
Årsskrift 2004 Sida 52
Årsskrift 2004 Sida 65
Årsskrift 2004 Sida 66
Årsskrift 2004 Sida 67
Årsskrift 2004 Sida 68