Bumsen 1
Fly and Ride dalar. Jag får känslan av att befinn
a mig i Fylke i Sagan om ringen. Jag har sett vackra landskap förr i olika delar av världen, men detta är något annat, något nytt och förtrollande. Jag tänkte innan jag kom till Bergen att fjordarna måste vara fantastiska, för det ser man ju på bild, men jag hade inte räknat med att precis vart jag än körde så var det otroligt fint med en härlig dynamik av olika landskapsvyer från diverse marknivåer. Varje väg är en mc-väg. Framme vid Gudvangen och Naeroyfjorden stannade jag kort till vid turistmålet vikingabyn och fjordavslutningen med befolkad lekplats, hotell och kajakuthyrning, för att därefter sätta av mot nästa fjordlandskap, Hardanger. På färjan över en av de kändaste fjordarna, Hardangerfjordern, mötte jag ett par tyska adventureförare. De hade varit ute i två veckor och hade tälten med på hojarna, dock hade det regnat en stor del av resan och de verkade glada men lite matta. 1250 GS-föraren van vid i Sverige verkar inte lika lätt just här. Men denna räkmacka var värd sitt namn. Här fanns även en liten brygga ifall man ville ta ett dopp i fjorden, men jag tänkte jag satt bra där i solen med kaffet i handen. Vägen från Norheimsund hade jag blivit rekommenderad av flera, och jag förstod nu varför. Jag började med att stanna till vid turistmagneten Steindalsfossen, ett väldigt fint och ståtligt vattenfall där jag även passade på att köpa en sedvanlig kylskåpsmagnet i turistshoppen som minne av resan, det måste man ju ha. Därefter följer den mindre folktäta men glädjeskapande fjällvägen. Här är det långa fina kurvor och nivåskillnader, man passerar skidanläggningar, fjällhytter, forsar och bergssidor. Man känner igen sig från Svenska fjällen i varmare väder. Till slut kommer man ut från naturen och in i Bergen city, med dess närhet till fjordar, pittoreska arkitektur och folkdräktsbutiker känns det Norge och Norden in i märgen. Slutkläm Bergen erbjuder mycket man kan önska sig av ett MC äventyr och min upplevelse var att +95% av alla mil körda var på härligt kurviga intygade glatt att hans Touratech-ställ hade hållit helt torrt i alla väder utan behov av separat regnställ. Jag kontrade med att jag tvärtom lärt mig den hårda vägen på fredagen att mina skor inte var så vattentäta som jag fått för mig, nog dags för ordentlig Gore-tex här med. Väl framme vid Odda var det en snabb solnedgång vid det blågröna Sandevattnet, sen in-check på hotellet, en pizzabit, lite öl och rätt i säng. Man är nöjd efter en hel dags körning och diverse naturupplevelser. Fånga solen Solen steg upp och det var dags för sista dagen. Jag värmde upp med härliga kurvtagningar i morgonsolen förbi lokala äppelodlingar och ciderproducenter längs väg 550 till Utne, som går längs en avgrening av Hardangerfjorden. Från Utne tog jag färjan över till Kvanndal för att köra mot Norheimsund och väg 7 tillbaks mot slutstoppet för dagen, Bergen city. Med detta val följde jag kustsidan som har bästa morgonsolen, vid de höga bergsmassiven får man hålla koll på vart solen syns bäst morgon och kväll, det är lätt hänt att hamna på skuggsidan. Väl framme vid Norheimsund, efter den slingriga kustvägen och härliga vajerbron intill rinnande bergväggar vid Fykse, var det dags för en räkmacka vid den lokala båthamnen. Detta var nog den första riktigt bra lunch jag hade haft hittills, att hitta små mysiga caféer längs vägarna som man är mc-vägar med utsikter och landskap som gav ett leende och ofta en riktig wow-känsla. Det var även lätt att snabbt ta kortare avstickare längs vägen på okända småvägar, ibland för lite gruskörning. Den nya F800an var bekväm och lätthanterlig med bra vrid och härligt ljud. Mobiltelefonhållaren insåg jag var ett otroligt bra tillval och TFT-skärmen var mycket trevlig, som före detta racingförare uppskattade jag det lite sportiga gränssnittet. ”Fly and ride” med hyr-MC via BMW rent a ride var ett strålande koncept för en weekendtrip långt hemifrån, som jag gärna gör om nästa säsong, frågan är bara vart resan går då. Text o foto: Martin Löhtman Bumsen 5 2024 15