Bumsen 1
Motorrad Days Avtäckning och presentation av R130
0GS Adventure Renoverare visar upp sitt arbete på Motorrad Days Lanseringen avslutades med att tre europeiska deltagare i årets BMW GS Trophy presenterades. GS Trophy är ett återkommande evenemang, där team från olika länder genomför tuffa körningar och specialprov i utmanande terräng med BMW GS-hojar. Deltagarna väljs ut i nationella kvalificeringskörningar, där de bästa får åka till finalen som i år gick i Namibia, 15-20 september. På lördagen fanns tid att besöka alla utställare - där finns tillbehörsfirmor som Touratech, Wunderlich, Siebenrock och Ilmbeger, företag som säljer förarutrustning, renoverings-specialister, custom-byggare, researrangörer, turistbyråer och förstås diverse säljare av krimskrams. Serveringar finns flera på området - kalla drycker och glass var det stor åtgång på i värmen! Det fanns också flera shower att titta på - stunt-körningar med BMW-hojar, “dödsryttare” på insidan av en jättestor trätunna och ungdomar som visade upp sin skicklighet på Trial-banan. Utställningen med specialbyggen var välbesökt - här fanns många byggen med R9T och R1800 som bas, både retro-byggen och futuristiska skapelser. BMW Motorrad visade upp hela sitt modellprogram. Mest uppmärksamhet fick naturligtvis nya R1300GS Adventure, där trängseln var stor kring de 4-5 utställningshojarna. BMW hade också ett separat tält med kläder och annan förarutrustning, där många passade på att handla. Det fanns även möjlighet att boka in sig för provkörning av ett antal BMW-modeller - vi såg bl a M1000XR, K1600GT, R1250R och förstås alla olika GS-modeller (dock inga R1300GS Adventure), som kördes med turledare från BMW Motorrad. Man hade också satt upp en MC-verkstad, där man hjälpte besökare som fått problem med sina hojar, och sålde reservdelar till de som kunde reparera själva. Intressant också att se alla fina hojar, både de utställda men framför allt besökarnas maskiner. Fredag och lördag kväll var de stora serveringstälten öppna för middagsgäster - här erbjöds traditionella tyska (och 40 Bumsen 5 2024 bayerska!) rätter, öl naturligtvis, och underhållning med “umpa-umpa”-orkester klädd i Lederhosen och Dirndl. Lördag kväll kom tyvärr det dåliga vädret alla varit lite oroliga för. De som tältade fick erfara hur deras tält stod emot skyfallet under natten till söndag - ett regn som tyvärr höll i sig hela söndag förmiddag. Att ta ner och packa ett genomvått tält är inget man längtar efter. Just då var vi väldigt glada att bo i en lägenhet, med hojen i ett torrt garage! För egen del började vi resan hemåt, medan Motorrad Days fortsatte till 15-tiden på söndagen, men med ganska få (och blöta!) besökare. Totalt hade Motorrad Days 2024 bortåt 40.000 besökare - det märktes, trängseln var stundtals stor, och MC-parkeringen med ändlösa rader av hojar var mäktig att se! Det mesta fungerade smidigt och bra, dock stundtals med ordentliga köer till framför allt serveringarna. Sympatiskt att man inte tar inträde eller parkeringsavgift, och att man ordnar väldigt prisvärd och väl fungerande camping för de besökare som vill tälta (endast tält dock - husvagnar/husbilar är inte tillåtna). Det märks att det handlar om marknadsföring - både från BMW Motorrad och övriga utställare - men det får man ta med i beräkningen. Mässområdet har ett bra läge på promenadavstånd från centrala Garmisch. För de som bor en bit bort finns bussar, och lokaltåget har en hållplats (Hausberg) alldeles intill. Möjligheterna till fina MC-turer i området är goda, och strosar man runt i Garmisch-Partenkirchen finns gott om butiker och restauranger. Text: Gunnar Elmgren. Foto: Lars Levén, Håkan Runfeldt, Martin Lindor, Gunnar Elmgren