Bumsen 1
Tankar Förr, nu och framåt Tankar från redaktör´n
Jag är så otroligt glad och tacksam för alla utmärkta och läsvärda artiklar som strömmar in till Bumsen inför varje nummer. Tack! I denna sista utgåva för 2024 kan vi läsa om mcQs Riksträff, en tur på hyrhoj i Norge, Classicträff, en tur på Gotland, en lång tillbakablick på sommarens turer, BMW Motorrad Days 2024 i Garmisch-Partenkirchen, ett test av extraljus för MC och en hel del annat. I en tid när många kommersiella tidningar tappar läsare, får svårt med ekonomin på grund av tappade annonsintäkter och läggs ner, lever klubbtidningen Bumsen vidare. Jag ser fram mot ytterligare ett år med Bumsen, ett år då klubben firar sitt 40-årsjubileum. På vilket sätt vet vi inte ännu, men jag skulle vilja göra en bildkavalkad över vad ni har upplevt tillsammans med andra klubbmedlemmar dessa år, från 1985 då klubben bildades till idag. Har du bilder från klubbevenemang, klubbresor, träffar och så vidare i byrålådan, i skokartonger, i album eller digitalt får du mycket gärna skicka dem till mig, gärna i god tid till nummer 1.25, med sista materialdag 15 januari. BMW Motorrad fortsätter att överraska - nyligen presenterade de konceptmotorcykeln F 450 GS, som troligen Bumsen Chefredaktör och ansvarig utgivare Lennart Orvarsson Annons- och produktionsansvarig Lennart Orvarsson Trycksak 3041 0116 Material skickas till bumsen@bmwklubben.se eller Tidningen Bumsen c/o Lennart Orvarsson Fröslövsvägen 131 271 75 Glemmingebro Foto omslag mcQ Årsträff 2024. Foto: Marie Johansson Prenumerationsfrågor Vid utebliven tidning, kontakta BMW MC-klubbens kansli, tel 08-580 800 07, e-post kansliet@bmwklubben.se För frågor om annonsering Kontakta Lennart Orvarsson bumsen@bmwklubben.se 0709-14 00 44. Artikelbidrag Skicka text i digital form i någon av de vanligaste ordbehandlingsTryck Bumsen trycks i ca 7600 ex av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt kommer i produktion under 2025. Den fyller ett hål i deras produkt utbud mellan G 310-serien och F 750 och 900. Kommer den färdiga 450 GS-hojen att bli som konceptet kan jag se många som köper den som en andra-hoj för grusbus. Då den är inriktad på A2-klassen, blir det säkert andra varianter också. Jag väntar med spänning på vad de presenterar under det kommande åren - ska 1300-motorn hamna i fler chassin, som R, RS och RT? Vad händer med Heritage-serien? 1600-serien? Får vi se fler M-modeller? Kommer de att gå vidare med sina eldrivna motorcyklar? Under tiden fortsätter vi som vanligt. Många av oss har ställt in hojen för vintern, andra kör vidare. Några reser söderut på arrangerade resor med hyr-mc, andra kör, eller transporterar sin egen hoj för turer i varmare klimat. Själv har jag årsservat min, tvättar av den och låter den stå så i förhoppning om vackra vinterdagar med dräglig temperatur för en liten tur. God Jul och Gott nytt år. programmen. Bilder bör vara digitala, i .jpg eller .tif och i högsta tänkbara upplösning. Papperskopior eller dia kan gå bra. Fysiskt material som önskas i retur skall medföljas av adresserat och frankerat kuvert. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i insända texter. Artiklar och fotografier som publiceras i Bumsen förutsätts även kunna användas på klubbens webbplats, i den digitala utgåvan av Bumsen samt i andra BMW-klubbars tidningar utan särskilt medgivande. Upphovsrättens regler respekteras alltid. Utgivningsdagar 2025 1.25 - 2 februari 2.25 - 16 april 3.25 - 18 juni 4.25 - 10 september 5.25 - 26 november Sista materialdag text o bild 1.25 - 15 januari 2.25 - 19 mars 3.25 - 21 maj 4.25 - 13 augusti 5.25 - 29 oktober Sista bokning annonser 1.25 - 8 januari 2.25 - 12 mars 3.25 - 14 maj 4.25 - 6 augusti 5.25 - 22 oktober Sista materialdag annonser 1.25 - 21 januari 2.25 - 25 mars 3.25 - 27 maj 4.25 - 19 augusti 5.25 - 4 november Bumsen 5 2024 5 T S V K A R N Ä E M N E