Bumsen 1
Redaktören kör Automatväxel på BMW? Kusligt, kul
och bekvämt Automatväxel på motorcykel är helt klart en trend. Sedan länge har Honda erbjudit tekniken med sin dubbelkopplingslåda - DCT, nu i år släpper Yamaha, KTM och BMW automatväxlade hojar med olika teknik. BMW erbjuder sin Automated Shift Assistant (ASA), som är en vidareutveckling av deras Shift Assistant Pro. Enkelt uttryckt behåller boxermotorn både växellåda och hydraulisk koppling från den manuella versionen, medan kopplingshandtaget gör sorti. Koppling och växling sköts nu av elektromekaniska ställdon (sic), styrda av sofistikerad elektronik som känner av varvtal, hastighet, lutningsvinkel med mera. Och det fungerar rätt bra. Jag fick låna en R 1300 GS med ASA hos JE68 med uppmaningen ”kör en ordentlig runda”. Vilket jag gjorde. Här kommer mina intryck: Den första sensationen är frånvaron av kopplingshandtag. Jag som alltid kör med två fingrar på kopplingshandtaget och två på bromsen, vet inte var jag ska göra med vänsterhanden. Det känns obekvämt men är bara en känsla - den går över. När jag kör iväg förväntar jag mig först känslan av en skoter med centrifugalkoppling, att motorn först varvar upp innan kopplingen greppar. Så är inte fallet. Istället är det precis som om jag själv släpper kopplingen – en mjuk start med precis rätt varvtal. Kusligt men bekvämt. Likaså när jag stannar i den första korsningen – jag undrar vad som ska hända; motorstopp, en motor som ”tjuvdrar” och måste hållas tillbaka med bromsen eller något sådant. Men det blir helt odramatiskt. Jag bromsar in, stannar, ser mig om och gasar iväg när det är fritt. Helt utan kopplingshandtag och helt utan krångel. Kusligt men bekvämt än en gång. Ute på landsvägen kör jag först rätt lugnt, följer trafikrytmen. Här upptäcker jag en brist i systemet. Vid ungeBumsen 5 2024 49