Bumsen 1
Motorrad Days Några av oss passade på att ta loka
ltåget in till Nürnberg, där vi träffade ett par tyska MC-vänner och åt gott på en traditionell Bayersk restaurang - det är en upplevelse att servera sig själv “Kellerbier” ur en meterhög glas-cylinder! På onsdagen anlände sällskapet till Garmisch-Partenkirchen, och ytterligare några klubbmedlemmar anslöt på torsdagen Motorrad Days håller till på ett mässområde i utkanten av Garmisch-Partenkirchen, där omkringliggande ängar utnyttjas för camping och parkering. Tysklands högsta berg Zugspitze tornar upp sig i fonden. Är man inte höjdrädd kan man ta kabinbanan upp på Zugspitze och få en vidunderlig utsikt över stora delar av Bayern. Många tältar, och det finns gott om plats - campingen kostade blygsamma 15€ per person för hela helgen, med tillgång till toaletter, dusch och frukostservering! Undertecknad och hustrun är lite bekvämare av oss, så vi hyrde en liten lägenhet på gångavstånd från mässområdet – dyrare än camping, men det visade sig vara ett klokt val! Camping vid Motorrad Days. På torsdagen 4/7 hade evenemanget ännu inte dragit igång, så vi passade på att ta en rundtur i bergen. En fin tur där vi rundade vackra Walchensee, som är Tysklands djupaste sjö. Utbudet av fina MC-vägar är stort runt Garmisch, och med Alperna alldeles inpå kan man ju kombinera besöket på Motorrad Days med fantastisk körning i Alperna. På fredagen 5 juli drog Motorrad Days igång. Jag själv och Lars Levén hade i uppdrag att bemanna BMW-klubbarnas disk i BMW Classic-utställningen några timmar på fredagen - BMW Classic ansvarar för kontakten med alla BMW-klubbar i världen. Många klubbmedlemmar passade på att komma och få en pratstund, och det är alltid trevligt att träffa BMW-klubbmedlemmar från andra länder! Utsikt mot Zugspitze från torget i Garmisch. BMW Classic hade en sparsmakad, intressant och professionell utställning i tältet - inspirerande! På temat “Classic” fanns det hur mycket som helst att titta på - mängder av utställare hade fina BMW-hojar av skiftande årgångar och modeller att beundra, och inte minst kom många besökare på klassiska BMW-cyklar i allt från välanvänt bruksskick till Mint Condition. Fina klassiska hojar får köra in och parkera på mässområdet - för egen del uppskattar jag nästan mer att se hojar som används, än “utställningsföremål”. På fredag eftermiddag var det så dags för Motorrad Days höjdpunkt - världspremiären för R1300GS Adventure! Äldre BMW-boxers på mässområdet. Avtäckning gjordes under stor pompa och ståt, följt av ganska stor förvåning hos många i publiken - GS Adventure har ju onekligen en utmanande design, och åsikterna om utseendet spretade rejält! Bumsen 5 2024 39