JBF_11_2019 1
Thomée - en modern 127-åring Inte många företag i
våra branscher är inne på sitt tredje sekel. Thomée tillhör de få som överlevt två världskrig och otaliga ekonomiska kriser. I OMGÅNGAR UNDER de senaste trettio åren har grossistfunktionen dödförklarats. Kedjor som till exempel Beijer och Bolist har byggt upp egna lagercentraler och distributionssystem, moderna speditions och transportlösningar underlättar varuförsörjningen. Resultat – konsolideringen inom våra branschers grossistsektor har varit närmast total. Eller i klartext de flesta har lagts ner. De som finns kvar kan räknas på ena handens fingrar Grossisten är död – leve grossisten När Edwin Håkan Thomée startar firman 1892 och registrerar den i Malmö kunde han nog inte i sin vildaste fantasi förställa sig att den efter 127 år skulle blomstra som aldrig förr. Konjunkturer har växlat, världskrig skakat marknaden och ekonomiska kriser krossat allt från stålkoncerner till tobaksaffärer. I all turbulens har Thomée sakta men säkert från en blygsam början i kol och koks utvecklats till dagens position som ledande grossist inom svensk bygg- och järnhandel. Tala om hållbarhet. Utvecklingen är värd beundran och kanske lite eftertanke. Samarbete nyckel till goda affärer I samband med Thomées höstmässa i Göteborg fick JBF tillfälle att tala med 12 vdn Roger Andersson och bland annat fråga om hur dagens Thomée skiljer ”Vi skall som oberoende partner med fokus på effektivitet och tillförlitlighet försörja den svenska järn och bygghandeln med förnödenheter i egna och ledande varumärken.” sig från exempelvis 1990-talets. -Som jag ser det har vi gått från att i huvudsak vara lagerhållare och distributör till att hjälpa våra handlare att skapa ett totalekonomiskt sortiment. Vi ser vår uppgift inte enbart som att flytta en vara från vårt lager till kundens i rätt mängd, i rätt tid och till ”rätt” pris. I dagens konkurrens och sortimensspridning krävs det så mycket mer. Att tillsammans med kunden bygga upp ett för orten lämpligt sortiment och att kontinuerligt följa upp och korrigera produktval och volymer är en av de åtgärder vi erbjuder i vårt butiksutvecklingskoncept. Andra är utbildning, marknadsföring, lokala mässor, butiksaktiviteter och kampanjer. Vi vill kort sagt vara en partner som vill dela ansvaret kring de produkter vi levererar. Digitalisering underlättar för alla -Vi skulle nog inte vara där vi är i dag om vi inte på ett tidigt stadium hade digitaliserat lager, logistik och beställningsfunktionerna. Redan i början av 2000-talet hade vi våra funktioner klara och de har utvecklats sedan dess. I dag görs nära 90 procent av våra kunders beställningar digitalt och med ett fullt integrerat IT system, vilket för handlarna, bland andra fördelar, innebär att våra säljare alltid kan lämna snabba och korrekta besked om lagersaldo, beställningssaldo eller pågående kampanjer, säger Roger Andersson. Grossisten behövs Ryktet om grossistens död är betydligt överdrivet, framhåller Roger Andersson. -Att vi behövs anser jag bevisas av att vi finns kvar trots de våldsamma förändringarna i järn- och bygghandeln sedan slutet av 1990-talet. I dag finns det inte många fria handlare kvar, praktiskt taget alla tillhör en kedja, antingen förvärvade av någon kapitalkedja eller som del av någon frivilligkedja. Men trots egna lager och distributionslösningar klarar man inte allt och där fyller vi fortfarande en viktig funktion som grossist. Vår grundläggande affärsidé fungerar: Vi skall som oberoende partner med fokus på effektivitet och tillförlitlighet försörja den svenska järn och bygghandeln med förnödenheter i egna och ledande varumärken. 2 Lars Cyrus JBF ■ 11-2019