JBF_11_2019 1
Ny inköpsportal skärper konkurrensen Nyligen lans
erade Buildflow sin digitala inköpsportal Connect i Sverige och Norge. Prisjämförelser mot rabattavtal ska ge köpare av byggvaror en bättre marknadsöverblick. - Bara tre procent av ordrarna läggs i byggvaruhandelns proffsportaler. Det är för jobbigt att beställa. Man ringer hellre. Vår tjänst gör det mycket enklare och alla inköp kan göras från vår portal, säger Magnus Svensson, vd på BuildFlow AB. HAN UPPGER ATT genom portalen når beställarna närmare 5 miljoner bygg-, järn- och färgvaror från cirka 120 återförsäljare i Sverige och cirka 100 återförsäljare i Norge. Ökad transparens Magnus Svensson berättar att beställare kan göra prisjämförelser på ett helt annat sätt jämfört med andra tjänster 20 på marknaden. Buildflow har utvecklat en teknik som skannar av priser och artikelinformation på alla byggvaruhusens e-handelsbutiker. - Vi gör en korsmatchning så att man kan jämföra priser mellan jämförbara produkter och mot egna rabattavtal som man kan lägga upp i tjänsten. Byggaren kan snabbt få rätt prisbild och snabbare svara sin kund. Gentemot handlare som saknar ehandel, som Derome och Karl Hedin, har beställare ändå möjlighet att jämföra priser mot sina egna rabattavtal, enligt honom. Tjänsten kan innebära en viss prispress, men han betonar att syftet med tjänsten inte är att pressa priser. - Det är så mycket annat som spelar roll, som att leverera rätt och i tid. Man JBF ■ 11-2019