JBF_11_2019 1
LEDARE Att förstå kundens behov i olika delar av
landet har varit självklar för Thomée, grossisten som gjort sig relevant i 127 år. Nya generationer ställer andra krav och det bör man ha koll på. Bygghandeln har inte lyckats få fart på sin e-handel för proffs. De har inte varit särskilt intresserade av att lägga sina ordrar digitalt. Buildflow ser nu sin chans. Under flera år har företaget utvecklat sin teknik som kan göra det som pricerunner klarar. Och det skapar en ökad pristransparens som bygghandlare har skytt som pesten. Beställarna kan köpa där det är billigast från Buildflows portal. Om beställaren förväntar sig lägsta pris, då gäller det att vässa sitt övriga kunderbjudande så att fokus kan läggas på service, hållbarhet, återtag av överblivet byggmaterial etcetera. Du måste möta den nya generationens förväntningar. Hållbarhet blir allt viktigare för slutanvändarna. Att handla klimatneutralt är inte längre något som bara radikala miljöaktivister håller på med. NCC, Vasakronan med flera känner av de nya vibbarna och ställer allt högre krav på det material som ska användas. Återbrukat och återvunnet byggmaterial kommer bli allt vanligare på inköpslistorna, och nu skapas förutsättningar för ett genombrott. Tidigare har man försvarat sig med att det har funnits för begränsade flöden av begagnade byggvaror för att det ska bli en affär. Från och med nästa sommar kommer det skapas berg av källsorterat byggmaterial som ska återbrukas eller återvinnas. Ser du potentialen eller låter du frifräsare som Buildflow ta för sig av de nya möjligheterna? Per Gidlund OMSLAGET: Roger Andersson, vd på Thomée, berättar för JBF om Thomées framgångsrika resa som en av få kvarvarande grossister inom byggmaterial i Sverige. FOTO: PER GIDLUND INKÖPSPORTAL VÄSSAR BESTÄLLARMAKTEN Buildflows nyligen lanserade digitala inköpsportal ska ge beställare en bättre prisbild på byggmaterial så att de kan handla där det är mest lönsamt. Den ska också effektivisera inköpen så att bygghandlarna kan lägga mindre tid på orderhantering. Sid 20 THOMÉE - 127 ÅR AV ANSVARSKÄNNANDE Roger Andersson, vd på Thomée Gruppen AB, tycker att ryktet om grossistens död är betydligt överdrivet. För JBF berättar han om vad som gjort Thomée framgångsrikt under 127 år och digitaliseringens betydelse för grossistverksamheten. Sid 13 VÄLBESÖKTA BYGGMATERIALDAGAR 2019 års Byggmaterialdagar lockade en diger skara. Intressanta föreläsningar, mingel och nätverkande gav 142 anmälda deltagare nya perspektiv och inspiration för att möta framtidens utmaningar. Sid 16 KÄLLSORTERING ÖPPNAR NY BYGGVARUMARKNAD Nästa sommar vill regeringen införa krav på källsortering av bygg- och rivningsavfall för att öka återvinningen och återbruket. Cirka 10,4 miljoner ton per år ska tas om hand och regeringen tror att kravet kommer att pressa priserna på nya byggmaterial. Sid 23 STRAFFAS FÖR UPPSAGD EXFRU Ett företag som säljer dörrar ska betala skadestånd för att ha sagt upp ägarens exfru. Att de tidigare varit gifta och har gemensamma barn betyder inte att exfrun omfattas av undantaget i lagen om anställningsskydd. Sid 30 20 23 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@telia.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 11-2019 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB INNEHÅLL