JBF_11_2019 1
BYGGVARUHANDELN FORTSÄTTER ATT VÄXA Tredje kvarta
let visar fortsatt tillväxt i Byggmaterialhandeln. Försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 2 procent under det tredje kvartalet 2019 jämfört med samma kvartal 2018, visar Byggmaterialhandlarnas Byggmaterialindex. För årets nio första månader är den ackumulerade tillväxten 3,8 procent för hela landet. Siffrorna visar att tillväxten är fortsatt starkast i Västra Sverige. Skivmaterial, fönster och glasvaror samt tryckimpregnerat virke bidrog mest till tillväxten. Dessa varukategorier står för nästan en fjärdedel av omsättningen SÄMRE FÖR SÖDRA Södras rörelseresultat till och med september 2019 uppgick till 2 520 miljoner kronor vilket kan jämföras med 3 533 miljoner kronor året innan. För tredje kvartalet blev resultatet 512 miljoner kronor vilket kan jämföras med 1 277 miljoner kronor 2018. Under året har priserna sänkts kraftigt på Södras huvudprodukter, bland annat sågade trävaror vars prisbild påverkats av granbarkborrens angrepp som lett till ett överutbud på sågade granprodukter. i branschen, och drygt en tredjedel av tillväxten under det tredje kvartalet. Omsättningen av kategorierna Interiör trä samt tak- och vägbeklädnad har också varit bra under den aktuella perioden. JÄRNIA OUTLET PAUSAR EXPANSION Bolist nya kedja Järnia Outlet som lanserades i våras har inte längre ambitionen att öppna fler butiker. I stället ska man utveckla innehållet i de befintliga åtta varuhusen, bland annat vill man locka fler kvinnor. – Vi lägger just nu allt fokus på befintliga butiker, säger kedjechefen Tommy Fougner till market.se. Planerna att öppna fler 20 000 FÄRRE BOSTÄDER Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos kommer det att börja byggas 41 000 nya bostäder under 2020, vilket är 20 000 färre bostäder än vad Boverket anser behöver byggas. Tappet är störst i Stockholm där bostadsinvesteringarna sjunker med 27 procent under perioden 2018-2020. – Nu behövs smörjmedel från politiken för att hålla i gång Stockholm som till4 växtmotor. Tre av fyra nya bostäder behöver tillkomma i storstadsregionerna, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier. Hon pekar också på att de offentliga anläggningsinvesteringarna ökar med tre procent 2019 och sex procent 2020, men att dessa inte fullt ut kompenserar fallet i bostadsbyggandet som minskar både 2019 och 2020. Järnia-Outlet-butiker är satt på vänt. På sikt ska man fortsätta expansionen, men i lägre takt än vad som planerades först. Nu ska man jobba in varumärket. – Vi lägger allt fokus på befintliga butiker för att stärka vårt marknadsuttryck och stärka innehållet, säger Tommy Fougner. Han berättar att syftet med satsningen att ha blommor i sortimentet är att locka fler kunder som är intresserad av dekoration och inredning till butikerna. Tidigare var majoriteten av kunderna män, men idag är 50 procent av kunderna kvinnor. AVTAL MELLAN FESTOOL OCH BEIJER Festool stärker sin närvaro och tillgänglighet i Sverige genom att teckna ett återförsäljaravtal med Beijer Byggmaterial som under hösten ska rulla ut Festools sortiment i minst 70 av sina svenska butiker. JBF ■ 11-2019