Marknad Örebro 1
NÄRINGSLIV Bo Häggroth är näringslivsstrateg i Öv
erkalix kommun. FÖRENKLINGAR OCH ANPASSNINGAR FÅR FLER SMÅFÖRETAG ATT VILJA DELTA I OFFENTLIGA UPPHANDLINGAR TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Många småföretagare avstår från att lämna in anbud i offentliga upphandlingar eftersom det upplevs som administrativt tungrott. Det gör att de vinnande anbuden i många offentliga upphandlingar i stället lämnas in av större koncerner som många gånger saknar lokal förankring. Nu har allt fler kommuner börjat anpassa sina upphandlingar utifrån de lokala småföretagens villkor, vilket förstås främjar lokal tillväxt. Många mindre företag faller på målsnöret för att de inte förstått eller lyckats uppfylla regelverket. Men det behöver inte vara så. Även om byråkratin kan upplevas som omfattande finns det oerhört mycket att vinna på att delta i upphandlingar. Man kan ju även se det som en möjlighet. Konkurrensen blir ju mindre när inte så många deltar. Och den som sätter sig in i regelverket kan ha mycket att tjäna på att få vara hovleverantör till en storkund. I Överkalix kommun brinner kommunalrådet Leif Nilsson för att främja det lokala småföretagandet genom att få fler småföretag att vilja delta i offentliga upphandlingar. Därför har kommunen inlett en satsning som ska gör det mer tillgängligt för småföretag att bli leverantör till kommunen. – Vi ska inte göra upphandlingarna för byråkratiska och kommer även att bryta ut delar av större upphandlingar så mindre företag kan lägga anbud på dem. Vi har hittills varit dåliga på att synliggöra småföretagare i våra offentliga upphandlingar, men jag tror starkt på att ett långsiktigt förändrat arbetssätt kan göra verklig skillnad, säger Leif Nilsson. – Det är inte i första hand LOU, lagen om offentlig upphandling, som behöver anpassas utifrån småföretagens villkor. Upphandlande kommuner och andra offentliga aktörer kan själva göra mycket för att motivera fler småföretag att lämna in anbud i samband med offentliga upphandlingar. Fler kommuner borde se till de lokala småföretagens intressen när de upphandlar varor och tjänster, säger Bo Häggroth, näringslivsstrateg i Överkalix kommun. Kommuner kan göra mycket för att göra det enklare för småföretag att delta i offentliga upphandlingar, exempelvis arrangera utbildningar i anbudsskrivande och, inte minst, förtydliga och förenkla kraven för att kunna lämna in ett anbud. Genom att underlätta anbudsprocessen sänks trösklarna för företag som är intresserade av att göra affärer med offentlig sektor. På senare år har allt fler kommuner satsat på centraliserade upphandlingar, vilket effektiviserar upphandlingsprocessen och pressar priserna. Samtidigt riskerar det att utarma det lokala näringslivet när stora koncerner vinner upphandlingarna. Små företag gör klokt att fokusera på små köpare. Mindre myndigheter eller kommuner är i regel bra kunder för en mindre leverantör som är ny på upphandlingsområdet. Det är enklare att få små affärer än stora och lagen säger att kommuner och myndigheter får köpa produkter och tjänster från en leverantör för drygt 400 000 kronor per år utan att behöva genomföra någon upphandling. När ni väl lyckats kamma hem ett ramavtal så har affärsprocessen bara börjat. Det finns ingen garanti för att affärerna ska trilla in per automatik enbart för att ni har ett ramavtal. Köparen är ofta dålig på att kommunicera det nya ramavtalet till sin personal, vilket gör det till ert ansvar som leverantör att synas och bli sedda. Marknadsför er mot köparen genom att skicka ut information, hålla korta anföranden där ni presenterar er eller ta personlig kontakt med medarbetare på beslutsfattande positioner. ® 32