Marknad Örebro 1
NYHETER Under juni månad arbetar fem studenter fr
ån Örebro universitet med uppdraget att utveckla Öbos trygghetsarbete med fokus på lägenhet, gemensamma ytor och gårdsmiljöer. STUDENTER SOMMARJOBBAR MED ATT UTVECKLA ETT TRYGGARE BOENDE FOTO: PRESSBILD Örebrobostäder (Öbo) arbetar hela tiden med trygghetsfrågan på olika vis. För att hitta nya vägar i arbetet för att skapa ett tryggare boende, har Öbo i samarbete med Örebro universitet anställt fem studenter som arbetar dedikerat med trygghetsfrågan under fyra veckor i sommar. Under juni månad arbetar fem studenter från Örebro universitet med uppdraget att utveckla Öbos trygghetsarbete med fokus på lägenhet, gemensamma ytor och gårdsmiljöer utifrån olika perspektiv och vinklar. Förhoppningen är att studenterna ska hitta nya vägar framåt inom såväl social innovation som tekniska eller digitala lösningar. – För att hitta de allra bästa lösningarna behöver man vara öppen för att plocka in tankar utifrån. Genom nya samarbeten och nya perspektiv på trygghetsfrågorna hoppas vi kunna hitta innovationsidéer vi kan gå vidare med. Öbo är ett stort allmännyttigt bostadsbolag med goda möjligheter att ta vidare och skala upp de idéer som kommer fram, säger Anna-Carin B Magnusson, utvecklingschef på Öbo. Sedan den 7 juni finns studenterna Hilal Ünlü, Jacob Ström, Ronja Khan, Lovisa Elfström och Elina Johansson på plats hos Öbo. Familjeägt lokalt företag Egentillverkade kvalitetsprodukter sedan 1992 Chark • Korv • Kött Kalvdans • Ostkaka m.m. 8 Björkbacka 139• 0587 - 412 33 www.tjurskallen.se – Det är ett väldigt intressant och viktigt projekt, och ett bra sätt för mig som nyutexaminerad student inom social hållbarhet att få praktisk erfarenhet. Det här sättet att arbeta på och de frågor vi jobbar med är det jag vill jobba med i framtiden, säger Elina Johansson. Arbetet utgår till stor del från Öbos innovationslägenhet i centrala Örebro, med möjlighet att komma riktigt nära hyresgästperspektivet och dessutom kommer studenterna att bo i lägenheten under delar av uppdragstiden. De har tät kontakt med specialistroller inom Öbo och får regelbunden stöttning och handledning både via Öbo och Örebro universitet. – Att öka den upplevda känslan av trygghet hos hyresgäster och övriga medborgare är en viktig samhällsfråga, i Örebro likväl som i andra städer, och det finns förstås inga enkla lösningar. Men kan vi med detta innovationsprojekt hitta några konkreta idéer för att utöka fastighetsbolags verktygslåda i sitt trygghetsarbete skulle det vara mycket värdefullt, säger Peter Hovlund, Öbos trygghetssamordnare och distriktschef i Vivalla och Baronbackarna. – Vi som arbetar i projektet kommer in med olika perspektiv från olika akademiska bakgrunder. När vi kan slå våra kloka huvuden ihop hoppas vi att vi kan hitta gemensamma vägar framåt som är till gagn både för Öbo och Öbos hyresgäster och förhoppningsvis även i större skala, avslutar Elina Johansson. ® Kundnöjdhet, shoppingupplevelse, varierat utbud och bra bemötande är några viktiga faktorer i undersökningen av Evimetrix. MARIEBERG HANDELSOMRÅDE HAR ÖREBRO LÄNS NÖJDASTE SHOPPINGKUNDER FOTO: CREATIVE COMMONS Örebro läns nöjdaste kunder handlar i Marieberg handelsområde, det framkommer i Evimetrix undersökning Svenskarnas favoritcentrum 2022. Totalt ingår 330 köpcentrum, gallerior och handelsplatser spridda över hela landet. Nästan 7 000 konsumenter har delat ut ungefär 32 000 omdömen. Allmänheten har utsett Marieberg handelsområde till bästa shoppingen i länet, följt av Mariebergs galleria och Storängen handelsområde. Nöjdaste kunderna i hela Sverige har Gekås Ullared, följt av Westfield Täby centrum och Kongahälla center, utanför Göteborg. – All framgångsrik handel börjar med att attrahera konsumenterna och de centrum som lyckas med det får nöjdast kunder, säger Peter Wissing, projektledare för undersökningen hos Evimetrix. – Genom att analysera vad det är som skapar kundnöjdhet och sedan arbeta hårt med att bli bra på de delarna av shoppingupplevelsen, kan alla centrum stärka sin position och därmed sin framgång, fortsätter han. Utbudet av affärer är det allra viktigaste för att shoppingkunden ska känna sig nöjd med sitt besök. Centrumet/handelsplatsen ska ha ett bra och varierat utbud så att alla kundkategorier får sina behov fyllda. Örebro läns bästa utbud har Marieberg handelsområde. Nästan lika viktigt som utbudet av affärer är att konsumenten trivs i anläggningens lokaler. Det handlar om utformning, ljussättning, färger, möblemang och liknande som bidrar till att centrumet upplevs som trivsamt. I Örebro län har Marieberg galleria de trivsammaste lokalerna. Sanningens ögonblick, eller kundbemötandet är också en viktig aspekt för att tillfredsställa konsumenternas shoppingupplevelse. Landets centrumanläggningar får ganska bra betyg för sitt bemötande, men för ett flertal centrum är betygen rätt svaga. Bäst i länet på bemötande är Marieberg handelsomrеde. ®