GLAS 1
Tomas Andersson, vd på Selins Glas i Gävle: ”Vi m
åste höja kunskapsnivån och skräddarsy teknik för små företag” — Problemet med de flesta företagare är att de inte vågar anställa en person som har mer kunskap än de själva, säger Tomas Andersson, vd på Selins Glas i Gävle, tillika ägare av företaget, som utsågs till Årets Företag i glasbranschen 2015. — Vi mindre glasföretag har egentligen inga egna produkter att sälja. Efterfrågar kunden en duschvägg, spegel eller garderobsdörr är chansen mycket större att det är Bauhaus eller Ikea som säljer det än vi. Vi måste vara specialister på ett helt annat sätt än byggvaruhusen och läsa av kundernas behov på ett mer avancerat sätt. Tyvärr är branschen, i allt för hög grad, mentalt kvar i det glasande som pågick på byggena, fram till att snickarna började glasa på snickerierna och målarna kitta fönster i samband med målning. Vi bör knyta ihop säcken och ta tillbaka marknadsandelar, säger Tomas och som exempel beskriver han glasningen av dörrar. — Som det är nu ska det dit en låssmed, elektriker och plåtslagare. Vi sätter dit brandglaset, men vem står för ansvaret om det brinner och dörren inte fungerar som tänkt? Bättre då om glasmästaren har totalansvaret och antingen har egen expertis eller jobbar ihop med lokala företag. Med Internet finns ju alla möjligheter att samordna sig med andra. Selins Glas har kontrakt med Migrationsverket och alla glasningar inom Migrationsverkets lokaler sker genom Selins Glas. Detta ger många kollegor arbete ute i landet, samtidigt som myndigheten har en enda kontakt med leverantörsansvar, vilket är kostnadseffektivt. Det finns alltför mycket spilltid, som kan användas bättre. I frågan om automatisering för olika yrkesgrupper är hans uppfattning att ungdomen i dag och alltmer i framtiden vill ha arbeten, som förverkligar dem och att företag som inte kan ge sina medarbetare den möjligheten, ja, som inte kan ge en lustfylld upplevelse får svårt att behålla de ambitiösa som söker sig andra vägar. Jobb för att få lön räcker inte! Automatisering handlar väldigt mycket om att få bort rutinmässiga arbeten och vare sig det är på kontoret, ute eller inne på verkstaden, tror Tomas att det kommer att vara svårt att få framtida generationer att utföra så kallade enkla jobb. 40 GLAS 1.2017 / tema traditionellt hantverk och modern teknik / — Att höja kunskapsnivån inom glaskåren är därför helt nödvändigt. Glasmästaren måste bli mer av en byggnadsingenjör, för kunskapskraven vid montering ökar och ju mer kunskap ett företag kan samla, desto större självständighet får det och ökar därmed sin möjlighet att konkurrera med större konkurrenter. Möjligheten att utnyttja automatiserad ingenjörsteknik välkomnar Tomas och ser möjligheterna att kunna skräddarsy produkter efter kundens önskemål, utan att prislappen springer vilse. — Interaktiva glas och solceller är något glasbranschen måste skaffa sig ett större inflytande i! På samma sätt som många glasföretag har sysselsatt sig med ljud och energiglasning genom ROT, ser han att trenden med smarta hus och kraven på ny förnyelsebar energi utgör nya marknader för glasföretagen. — Det är också viktigt att ny teknik skräddarsys för mindre företag. Detta kommer att gagna alla, såväl kunder som leverantörer och det är ett stort ansvar för glasbranschen att bevaka detta. /