HSB Uppdraget 1
styrelseskolan sociala utma n ar ni g Var neutral
och opartisk När styrelsen sitter ner med parterna i en konflikt är det viktigt att vara opartisk. Den boende kanske ser på styrelsen som ”de som har makten”. Det kan skapa oro och ge upphov till samarbetssvårigheter. Tänk därför på maktbalansen. Försök att träffas på en neutral plats i stället för hos den ena parten eller i styrelselokalen. Lyssna och försök vara diplomatisk. 5 Jobba förebyggande Den förebyggande sociala hållbarheten är väldigt viktig. Ordna gärna trevliga aktiviteter så att medlemmarna i föreningen lär känna varandra bättre. Det bidrar till en god stäm in ng och gör det lättare att prata med varandra. HSB Skåne har exempelvis köpt en kollog rå d som föreningarna kan h ry a och använda till olika aktiviteter, eller erbjuda som kolloverksamhet för barn. Avsätt gärna en person i styrelsen som hanterar boendesociala frågor löpande. Det ska helst vara någon som är lyhörd och kan agera diplomatiskt. 6 För att förebygga konflikter mellan boende är det viktigt att ta tag i eventuella problem direkt, även om de inte känns så allvarliga. Ta hjälp när det behövs 7 Ibland är det lättare om någon utomstående hanterar boendesociala problem i bostadsrättsföreningen. HSB har stor erfarenhet och kompetens när det gäller sådana frågor och kan hjälpa till att komma till rätta med situationer som känns svåra att lösa. HSB förmedlar kontakter med v r nrättningar och myndigheter, och kan göra hembesök. Flera regionala HSB-föreningar har en speciell boendesocial grupp eller avdelning bestående av socionomer och andra experter som jobbar uteslutande å di med den här sortens ärenden. I andra fall sköter medlemsavdelningen eller förvaltaren boendesociala frågor, i samråd med jurister. HSB bi tås r även bostadsrättsföreningars styrelser vid stamb ty en och större renoveringar. Kontakta er regionala HSB-fören ni g för mer information. Sociala aktiviteter kan förebygga konflikter. HSB kan stötta styrelsen i boendesociala ärenden. Styrelsen ska alltid vara opartisk. CHECKLISTA: Tänk på det här… Oljud eller dålig lukt kan vara tecken på att något är fel, utöver själva ljudet/lukten. Ta tag i problem direkt så att de inte växer. De flesta situationer går att lösa genom dialog. Läs mer om boendesociala frågor på nästa uppslag # 4/ 2020 uppdraget 19