HSB Uppdraget 1
guide HSBs digitala tjänster Ett smörgåsbord av s
marta hjälpmedel HSB har många digitala tjänster som gör vardagen enklare, både för er i styrelsen och för medlemmarna. Här får ni en överblick över vilka tjänster som finns i dag och hur de kan hjälpa er till ett styrelsearbete som sköts mer automatiskt. Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell → Medlem Online Används när lägenheter byter ägare, så att köparen kan bli medlem i HSB och i bostadsrättsföreningen. I tjänsten ansöker köparen om medlemskap digitalt, vilket leder till att styrelsen per automatik – via tjänsten HSB Överlåtelser – får en Att göra-post i Mitt HSB. HSBs handläggare får i sin tur en notifiering om att ärendet har startats. Om medlemsansökan godkänns av styrelsen, uppdateras HSBs register vid överlåtelsen så att aviseringar och annat har rätt mottagare. FÖR VEM? Blivande medlemmar och styrelsen. An → Överlåtelser vänds vid överlåtelser av lägenheter. Genom denna tjänst säkerställer ni att rätt person står registrerad som innehavare av bostadsrätten och att alla avgifter och liknande blir betalda innan köpet går igenom. FÖR VEM? Styrelsen och mäklaren som sköter den aktuella försäljningen. Hjälp→ Köhantering er till att hantera uthyrningsbara objekt i bostadsrättsföreningen, till exempel garage, parkeringsplats eller extra förråd. Via tjänsten kan de boende bevaka köer av intresse, anmäla sig som köande, få reda på köplats och kötid. Systemet håller dessutom koll på alla avtal och säger per automatik upp avtalen när någon säljer sin lägenhet. FÖR VEM?Styrelsen och bostadsrättsföreningens medlemmar. Läs mer om köhantering på sidan 40. 34 uppdraget # 4/ 2020 → Panter Hanterar panter på lägenheter i en bostadsrättsförening: På vilka lägenheter finns panter och vilka banker innehar panterna? Här kontrollerar styrelsen också att panterna löses vid försäljning. FÖR VEM? Styrelsen. N→ Ändringsanmälan är ni får nya ledamöter i styrelsen, eller när någon i styrelsen avgår, måste det anmälas till Bolagsverket. Den här tjänsten har automatisk koppling till Bolagsverket utan att ni behöver skicka några papper, och säkerställer att bostadsrättsföreningen vid varje tidpunkt har rätt firmatecknare och ansvariga registrerade. FÖR VEM? Styrelsen. → Fakturahantering Allt ni i styrelsen behöver för att hantera era utbetalningar på ett snabbt och effektivt sätt. När ni öppnar en faktura är konteringen redan gjord, baserad på hur ni brukar hantera liknande fakturor. Det enda ni behöver göra är att trycka på attestera. Ni kan även skriva en kommentar till övriga styrelsekollegor, parkera fakturan eller avvisa konteringen för rättelse. FÖR VEM? Styrelsen.