HSB Uppdraget 1
guide HSBs digitala tjänster Alla tjänster nås vi
a Mitt HSB, det inloggade läget på hsb.se. Tjänsterna lanseras i olika takt och omfattning inom HSB. Hör med er regionala HSB-förening vilka tjänster som finns tillgängliga hos er, idag och på längre sikt. kunna skicka ut kallelsen, göra förslag på dagordning och utifrån den göra ett förslag till protokoll. – När mötet har hållits skickas det Nya tjänster – HSB BLICKAR FRAMÅT Fler nya tjänster – och i slutänden ett nytt sätt att vara styrelseledamot – HSBs digitala utveckling är långt ifrån färdig. - Nu blir styrelsearbetet i HSB enklare, smartare och mycket modernare, säger Jesper Josbrant, vd för HSB Affärsstöd. Här ger han en försmak av vad som komma skall. Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell J ust nu pågår utvecklingen av flera nya digitala tjänster, både för styrelsen och föreningens medlemmar. En av tjänsterna är Smart Bokning, där styrelsen ska kunna lägga upp vilka bokningsbara objekt som 42 uppdraget # 4/ 2020 finns i föreningen, till exempel festlokal eller lånecykel. – Där ska de boende kunna sköta alla bokningar, och om det kostar att till exempel använda övernattningslägenheten sker även debitering här, berättar Jesper. EN ANNAN NYHET som snart kommer att lanseras är Digitalt Styrelsestöd. – Det här är den riktiga superhjälten bland våra digitala tjänster, eftersom den automatiserar så mycket av styrelsens dagliga arbete. Till exempel kommer den att kunna föreslå hur agendan ska se ut på det konstituerande mötet, när under året det är lämpligt att ha resterande möten och vad de bör behandla. Tjänsten kommer också att här protokollet i tur och ordning till dem som ska signera det, och sedan sparas det automatiskt under Dokument i Mitt HSB, säger Jesper. PÅ SIKT ÄR också tanken att göra hela arvodeshanteringen automatisk. – I och med att tjänsten Digitalt Styrelsestöd vet vilka beslut som är fattade på stämman kommer den att veta vilka som sitter i styrelsen, hur många möten respektive person har deltagit på, vilket arvode personen ska ha och när det ska betalas ut, säger Jesper. Vilka nya tjänster som HSB Affärsstöd ska utveckla härnäst beror på flera saker, både vad som händer i övriga samhället och vilka önskemål som kommer från medlemmarna och regionala HSB-föreningar. – Det viktiga för oss är att tjänsterna ska göra det attraktivt att vara ledamot i en bostadsrättsförening i HSB, att vi ska öka regelefterlevnaden och göra det lätt att göra rätt. Sedan förstår vi självklart att det här innebär en stor omställning för våra medlemmar i början, men vi är övertygade om att de tjänster vi utvecklar kommer att förändra till det bättre och underlätta i styrelsearbetet, avslutar Jesper Josbrant. l