HSB Uppdraget 1
guide HSBs digitala tjänster Mitt HSB – DIN DIGIT
ALA MÖTESPLATS HSB har en mängd digitala tjänster och navet för dem alla är Mitt HSB – det inloggade läget på hsb.se. Louise Nylund, projektledare på HSB Affärsstöd, guidar dig till HSBs digitala mötesplats. Text Karin Aase Foto Tomas Lindell G rannforum, Dokument, Överlåtelser – listan på HSBs digitala tjänster kan göras lång. Du hittar en tydlig översikt över alla tjänster på Mitt HSB. – Den enda plats du behöver logga in på är Mitt HSB som du hittar via hsb.se. Du kan enkelt logga in med mobilt BankID, eller använda lösenord, förklarar Louise Nylund. NÄR DU VÄL har loggat in på Mitt HSB vet systemet vem du är och ser till att du har tillgång till de tjänster just du behöver, helt automatiskt. Det gäller oavsett om du behöver tillgång till tjänster i ditt styrelsearbete eller som medlem i HSB. – När du har loggat in tittar du högst uppe i högra hörnet på sidan. Där kan du välja om du vill gå in på de tjänster som rör ditt boende, eller de tjänster som rör ditt uppdrag. Har du flera olika uppdrag kan du enkelt välja vilket du vill hantera den här gången, tipsar Louise. Den som väljer rollen som ”boende” hittar på Mitt HSB allt från möjlighet att se avier till att sköta sociala kontakter med grannar. I rollen som ”styrelseledamot” kan du i stället hantera fakturor, se överlåtelser, gå igenom föreningens avtal eller det som för stunden behöver åtgärdas. Oavsett vilken roll du har finns här information som ska göra det lätt att använda tjänsterna. – Målet är att det ska vara enkelt och pedagogiskt. Vi har också byggt in en digital assistent som säger vad du behöver göra för att kunna använda tjänsten. Skulle du vilja ha mer hjälp finns det faktarutor som hjälper dig, berättar Louise. MITT HSB HAR under 2020 fått ett helt nytt utseende och flera nya tjänster. Eftersom de digitala tjänsterna hela tiden utvecklas fylls Mitt HSB på med nyheter kontinuerligt. – Vi kommer snart att lansera en Kom du just på att du har en faktura att attestera? Med HSBs digitala tjänster kan du sköta det var som helst, via din dator eller smarta telefon. ny tjänst som sköter bokning och betalning av exempelvis gästlägenheter. Ytterligare en ny tjänst som kommer snart ombesörjer att förvaltningsberättelsen kommer att vara förifylld, så att årsredovisningen kan färdigställas effektivt och helt digitalt. Detta är två tjänster som vi tror kommer att bli mycket uppskattade, avslutar Louise Nylund. l 38 uppdraget # 4/ 2020