HSB Uppdraget 1
förvaltningstjänster ”Tryggheten är nog tjänstens
största fördel” Att vara a f sti hg etsägare är ett tidskrävande arbete som innebär ett stort ansva .r Dessutom gäller det att ha bra och ål p itliga leverantörer som snabbt a k n rycka ut vid behov. Tjänsten Fastighetsförvaltare s – om HSB er ubj der bostadsrättsföreningar att köpa – gör arbetet oc sh kötseln av fastigheten enkelt och tryggt. Text Åsa B Hoffmann Foto Magnus Glans SB brf Venus i H 28 uppdraget # 4/ 2020 Täby är en av HSB Stockholms största bostadsrättsföreningar. Med 704 lägenheter, fördelade på ett elvavåningshus och ett fyravåningshus, är det mycket som ska skötas och hål las ordning på. Därför har föreningen valt att köpa tjänsten HSB Fastighetstsförvaltare av HSB Stockholm. Med HSB Fastighetsförvaltare får brf Venus hjälp med allt från trädgårds skötsel och reparationer till störningsärenden och ekonomisk planering. Fastighetsförvaltare Äklys Reimann är spindeln i nät t se om ser till att allt hos brf Venus fungerar som det ska och enligt de lagar och förordningar som gäller. – Att vara fastighetsförvaltare i en så dan här stor förening är ett heltidsjobb. Det är inte något styrelsen hinner sköta på kvällarna efter jobbet. Det mesta måste ju hanteras på dagtid, säger hon. Jag är styrelsens första kontakt och länken mellan föreningen och entrepre nörer, myndigheter, jurister och andra kontakter. Allt går via mig. Störningsärenden och v tta enskador hör till Äklys vanligaste arbetsuppgifter. – När styrelsen får in en anmälan om en störning – det kan röra sig om störande ljud eller lukter – undersöker jag vad anmälan består i och om det finns andra boende som upplever samma problem. Ofta går störningar att reda ut genom samtal eller tillsägelser, men ibland måste jag upprätta en rätte ean modan, berättar hon. ls – Vid v tta enskador är det jag som kontaktar och handlar upp entrepre nörer, samt hanterar fakturor. Jag ser också till att myndighetskrav följs. TILL SIN HJÄLP har Äklys ett team bestående av en fastighetsskötare, en tekniker, en ekonom, mark- och träd gårdsarbetare samt en administrativ resurs. – Vi har daglig kontakt och gemen samma möten sex gånger om året för att säkerställa att allt fungerar bra i föreningen, säger hon. Medan Äklys ägnar mycket tid åt administr tia vt arbete – hon deltar exem pelvis i alla byggmöten, hanterar de flesta avtal, bevakar garantilistor och hjälper till att lägga föreningens budget – så sköter andra i teamet det praktiska. De kontrollerar dagligen föreningens gemensamma områden och utrymmen, byter trasiga armaturer, smörjer gnisslande gångjärn och ser till att det finns städutrustning i tvättstugorna, med mera. PÅ BRF VENUS hemsida lägger de varje vecka upp information om vad som pågår i föreningen för tillfället, såsom reparationer, upphandlingar och dagligt arbete. – Det är en trygghet både för oss i styr lse en och de boende att veta att allt sköts ordentligt. Tryggheten är nog den största fördelen med den här tjänsten. Inte minst när vi som nu står inför större renoveringar, säger föreningens vice ordförande Göte Nilsson. Brf Venus köper tjänsten HSB Fastighetsförvaltare till 100 procent, men det går även bra att bara teckna avtal för vissa d le ar av tjänsten. – Många bostadsrättsföreningar, speciellt de som är lite mindre, har väldigt bra ekonomisk och t ke nisk kontroll själva. Men vi brukar rekommendera att man har någon sorts hjälp med åtminstone den t ke niska biten eftersom den är ett väldigt stort ansvar, säger Äklys. Vid möten med våra kunder brukar vi informera om vilka tjänster som behövs. Bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB har även tillgång till juridisk rådgivning.l