GLAS 1
Aura i Västra Hamnen. Arkitekten bakom är Dorte M
andrup AS / Nyréns Arkitektkontor. ” EN AV GLASLINDBERGS STYRKOR ÄR ATT FÖRETAGET ÄR FAMILJEÄGT MED KORTA BESLUTSVÄGAR, säger Jacob Sveger, vd GlasLindberg. lokaler och restauranger. Nu är exploateringen i slutfasen och det mesta är klart, säger Jakob Sveger. Starkt svenskt varumärke Under de senaste 15 åren har många arkitekter istället haft blicken riktad mot sydväst, till den nyetablerade stadsdelen Hyllie. Där det tidigare mest fanns åkermark har en ultramodern förort vuxit fram. Hyllie, som är sista tågstoppet innan gränsen mot Danmark, är byggt på ett underlag platt som en pannkaka. Variationen i landskapet utgörs istället av spektakulära hus som sträcker sig åt alla håll. Här står prestigebyggnaden Eminent och här uppförs nu Eden och Hyllie Terass. Samtliga tre bärs upp av GlasLindbergs fasader. — Vi använder oss av Sapas profilsystem, som är ett starkt svenskt varumärke. Det är passar vårt nordiska klimat och vår fabrik är idag anpassad för sammansättningen av systemet, förklarar Jakob Sveger. Anpassning till miljökrav Att Sapa har ett enkelt byggsystem som gillas av GlasLindberg är inte den enda anledningen till preferensen. I dag ställs höga miljöoch hållbarhetskrav på nybyggnationer och enligt Jakob har Sapa kommit en bra bit i utvecklingsarbetet. — Bland annat handlar det om att använda en större del återvunnet aluminium, vilket är en viktig del för att minska påverkan på miljön. Trenden med stora glasytor har delvis krockat med dagens miljökrav, vilket har varit en stor utmaning för alla inblandade, säger Jakob Sveger. Trots att de senaste åren har inneburit ett rejält uppsving för företaget och att det är etablerat på flera orter i Sverige, är den förtroliga känslan i verksamheten central. En av GlasLindbergs styrkor är att företaget är familjeägt med korta beslutsvägar, anser Jakob Sveger. — Jag är uppvuxen i företaget och sprang runt på fabriken i Östra hamnen när jag var liten. Nu har jag arbetat aktivt i företaget i åtta år, men min pappa är fort farande min mentor, säger han. Siktet inställt mot Nyhamnen När Västra hamnen skulle bebyggas i början av 2000-talet tog företaget chansen att vara med. Jakob tycker att det både är fantastiskt, och lite överraskande, att tåget bara har fortsatt att rulla på sedan dess. Först till Hyllie därefter vidare till den nya Varvsstaden, som knyter ihop Västra hamnen med innerstaden. Nu har siktet skruvats om mot nästa utbyggnadsområde. Nyhamnen, som också är ett gammalt industri- och varvskvarter, planeras att bli Malmös nya framsida. Här ska byggas 9 000 bostäder och 21 000 arbetsplatser under de kommande åren. — Uppgången har varat längre än vi trodde från början. Effektiva förbindelser via tåg och motorvägar till kontinenten har gjort det enkelt att förlägga sitt huvudkontor i Skåne. Malmö kommer fortsätta att utvecklas under lång tid, konstaterar Jakob Sveger. / 40 GLAS 2.2021 / TEMA / Malmö