GLAS 1
Annacarin Dahlberg: ”För det mesta är det en käns
la jag vill förmedla i mina verk. Något som berör. Det kan vara ett ord eller en sångtext som sätter igång allt. Det handlar om livet, kärlek och relationer som vi alla längtar efter och är inblandade i. Jag vill ge hopp om en framtid i mina bilder.” Skulptur ”Framsteg”. Glaskonst i utomhusmiljö. Ljuslykta ”Rosa”. ANNACARIN DAHLBERG GLASNÖRD MED EGET KREATIVT KRAFTFÄLT ”Jag älskar glas!” Annacarin Dahlberg är lyrisk när hon beskriver sitt förhållande till glaset. En kärlek till ett material som hon från början inte alls var särskilt förtjust i. — Nej, verkligen inte. Jag var från början en målande konstnär och fnyste nästan åt glas. Men efterhand började jag ana att mina bilder nog skulle passa bra i glas. Så jag anmälde mig till en helgkurs i blyinfattning av glas och det var starten på ett nu 18 år långt glaskonstnärsskap, berättar hon från sitt hem i Skelleftehamn. Eller hem och hem … — Nja, det är väl mest en utställningslokal faktiskt, erkänner hon. Huset är fullt av mina olika glasskapelser. Det var så vi tänkte när vi byggde huset också, att det skulle kunna fungera som ateljé, galleri och boende på samma gång. Från frisörsalong till konstateljé Efter fyra år på tekniskt gymnasium, inte estetisk linje som man skulle kunna tro, blev det först familjeliv med fem barn på sju år. När hon väntade 5:e barnet startade hon en frisersalong i hemmet. — Det låter kanske ologiskt, men att skapa frisyrer är ju kreativt och mina år på gymnasiet har jag haft glädje av när jag 50 GLAS 2.2021 färgade, permanentade och slingade hår. Och sen i konsten när jag gör tekniska beräkningar av hur mina glasalster ska utföras och jag har tack vare utbildningen även bra koll på funktioner i maskiner och utrustning som jobbet kräver, förklarar hon. Annacarin är produktiv så det förslår. Ett besök på hennes hemsida vittnar om en uppsjö av glaskonst, både blyin fattade bilder, skulpturer, lampor, objekt och mosaik. Motiven på glaset är hennes egna bilder, sådana som dyker upp när hon sitter och skissar på papper. Inspiration kan hon få av nästan vad som helst, men allra mest av färgerna i glaset självt, framhåller hon. — Mitt mål är att göra bilder som ger betraktaren något vilsamt till både öga och hjärta. Något som finns kvar och som någon kanske kan hämta tröst ifrån, som ger ro i själen, beskriver hon. Fascinationen för glas bara ökar Trots snart två decenniers glaskonstskapande intygar Annacarain Dahlberg att hon bara blir mer och mer fascinerad av glaset. Hon har helt enkelt blivit en riktig glasnörd enligt egen utsago. — Glas är spännande och har liv i sig självt. Det kan ibland kan explodera i en sådan lyskraft att jag blir helt överraskad. Ljus och mörker ändrar också bildens uttryck allteftersom. Så jag jobbar dels med linjerna och färgerna men också med olika strukturer i glaset, dels med hur ögat ska kunna fara igenom eller stanna i glaset. På så vis formar jag fram olika känslor. Från början var hon, som hon själv säger, aningen feg för att använda starka färger – rött och blått till exempel. Men eftersom hon i grunden gillar färg har hon successivt lärt sig använda alla färger och kombinera dem på olika sätt. — Själva blyinfattningstekniken är en kopparfoliemetod även kallad Tiffanymetoden. Kopparfolien tejpas på glasets sidor och löds därefter samman med bly/tenn lod. Det kräver i förhållande till vanligt måleri en påtaglig förenkling i uttrycket. Här är det glasbitar i olika former, färger och strukturer som jag skär till och som infattas med en lödsöm, vilket kräver ett närmast schematiskt tänk för att skapa den bild och känsla jag vill uttrycka. Det gillar jag, säger hon. Vackrast är munblåst glas Glaset köper hon från en tysk firma som själva importerar främst från USA, men hon handlar också från Europas enda glasverk / MITTUPPGLASET / Annacarin Dahlberg