Förnybar Energi 1
2011-11-16 Till Näringsdepartementet och Miljödep
artementet Svensk Vattenkraftförenings synpunkter och förslag rörande förslag till ny lag och ny förordning om elcertikat. ”Svensk Vattenkraftförening (SVAF) bildades 1980 och är en ideell, partipolitiskt obunden förening med ändamål att verka för sunda förutsättningar för energiutvinning från småskalig vattenkraft (<10MW enligt EU:s definition) med beaktande av dess miljömässiga bidrag till en ekologiskt hållbar elproduktion. Antalet medlemmar ökar och överstiger nu 800. Sveriges geografi (40.000 fallsträckor, varav 2.000 brukas för energi), klimat och kulturhistoria med kvarnar och järnhyttor medför att det finns c:a 2000 aktiva små vattenkraftverk, och ungefär lika många nedlagda. De flesta finns, till skillnad från den storskaliga vattenkraften, i södra och mellersta Sverige. Den energimängd som utvinns varje år är i storleksordningen 4,3 TWh eller 3.000 Mkr. Då denna energi ersätter fossilt genererad el innebär det minskade utsläpp av t.ex. CO2 med 3.440.000.000 kg varje år, alltså betydande klimatnytta. Det typiska småskaliga vattenkraftverket är ett strömkraftverk som drivs med det naturligt framrinnande vattnet och saknar alltså den storskaliga vattenkraftens reglermagasin och torrfåror. Starka motstående intressen Våra verksamhetsutövare är visserligen flera hundra, men var och en är liten, har små finansiella resurser och saknar stark/ högröstad lobbyorganisation. Vi utsätts stundtals för regelrätta drev med hot, falska argument och beskyllningar, ibland t.o.m. från myndighetshåll. Det är därför viktigt att framhålla att våra verksamheter vilar inte bara på tradition utan också på solid juridisk grund och är allt annat än olagliga, tvärt emot vad t.ex. Naturvårdsverket påstår i sitt yttrande, som vi närmare kommenterar nedan. 20 förnybar energi 4/2011 Kommentarer med anledning av Naturvårdsverkets yttrande 2011-10-28 över utkast till ny förordning om elcertifikat Svensk Vattenkraftförening har tagit del av rubricerade ärende och bedrövas av den klappjakt på småskalig vattenkraft som bedrivs av Naturvårdverket och, som vi också upplever, från Kammarkollegiet jämte vissa länsstyrelser. Nu förs återigen fram att elcertifikat tilldelas vattenkraftverk som drivs utan tillstånd. Det finns enstaka anläggningar som drivs av hävd sedan lantmäteriets genomförande av storskifte, enskifte och laga skifte. Det finns vattenkraftverk som drivs med stöd av häradsdom. De allra flesta har tillstånd enligt den äldre vattenlagen. En del har tillstånd enligt den nya vattenlagen. Det meddelas även tillstånd enligt miljöbalken, trots uppräknade myndigheters ihärdiga överklagande till högsta instans i snart sagt varje mål som kommer upp. Exempelvis överklagas mål där sökandet tydligt anger att omlöp ska anläggas för att förbättra den akvatiska miljön som varit spärrad av dammar sedan hundratals år. Vissa myndigheter hävdar att historiska tillstånd inte omfattar generering av elektricitet. Det handlar om utvinning av vattenkraft. Om den sedan omvandlas till att direkt driva kvarnstenar, blåsbälgar, sågklingor vid vattenfallet eller att energin överförs, via en stånggång eller elektricitet, till en avlägsen plats för att vattenkraften ska kunna användas där, saknar betydelse. Det är utvinning och användning av vattenkraft som är tillståndsgiven och som har betydelse för miljön. Påståendet att många vattenkraftverk saknar tillstånd enligt miljöbalken är korrekt men inte liktydigt med att verksamheten saknar tillstånd. Likaså är naturligtvis påståendet att vattenkraftverk utan miljötillstånd enligt miljöbalken skulle vara olagliga lika absurt som påståendet att gamla bostäder, t.ex. villor, uppförda innan stadsplan infördes på platsen och som inte följer gällande byggnorm skulle vara olagliga. Vi har som bekant ingen retroaktiv lagstiftning i Sverige. Det finns ingen ovilja från våra medlemmar att förbättra miljön kring sina kraftverk. Som småföretagare med begränsade ekonomiska resurser vågar sig många dock inte in i utdragna, oförutsägbara och orimligt kostsamma omprövningsprocesser med vetskap om uppräknade myndigheters ovilja till konstruktiva lösningar och systematiska överklaganden. Vi tolkar uppräknade myndigheters agerande som att de bortser från EU:s och Sveriges energidirektiv och helst ser vattenkraften utriven. Som ovan påpekats bidrar småskalig vattenkraft årligen med ca 4,3 TWh förnybar energi helt utan förorenande utsläpp till luft, mark och vatten. Med effektivisering och genom att ta tillvara nedlagda anläggningar, där dammbyggnader finns kvar, skulle som inledningsvis påpekats ytterligare ca 2,7 TWh lätt tillföras vårt elsystem, ofta i elområden där det behövs mer tillförsel för att balansera efterfrågan på el. Till skillnad från storskalig vattenkraft driver våra småföretagande medlemmar ofta sina kraftverk i kombination med an”Påståendet att många vattenkraftverk saknar tillstånd enligt miljöbalken är korrekt men inte liktydigt med att verksamheten saknar tillstånd.”