GLAS 1
TEMA FÄRG & FORM | SPIRA berättar om en process m
ed många utmaningar. Att det handlat om flera förslag och ett antal bantningar för att bygget skulle bli ekonomiskt genomförbart behöver knappast påpekas. Ja, alla pratar om utmaningar. Projektledaren Lars-Göran Åkerblom, Jönköpings landsting, ser det som sitt livs stora utmaning innan han nu går i pension. – Jag hade ju bara sysslat med sjukhus i länet. 348 miljoner, som Spira kostat och då är scentekniken inte inräknad, har respekt med sig. Längst bak ligger verkstad, syateljé och loger. Längst fram mot vattnet entré och foajé. Och mellan dessa båda block finner vi teatersalong, en multisal och konsertsal. En scengata skiljer den bakre delen från de tre spelsalarna. EN SMAK AV SMÅLAND Såväl utvändigt som invändigt finns en tydlig symbolik för vad vi förknippar med Småland. För en av de första frågorna som Gert och hans team ställde sig var ”Vad är Småland?” Den imponerande glasfasaden i orange och bärnstensgult för tankarna till glasriket. Glasblåsaren som håller glöden vid liv och skall så göra. – Vi diskuterade mycket hur stark kulör vi skulle ha och det hela slutade alltså ganska färgglatt, konstaterar Jonas. En invändning skulle kunna vara att arkitekterna fastnat i en trend. En av Wingårds senaste skapelser är ju färgsprakande Kuggen på Eriksberg. – Men det ser vi inte som något problem. Varje tid har sin uttrycksform som skall avspeglas i arkitekturen. Se på husen från 1800-talet här utanför, säger Jonas och pekar ut mot fönstret. Vi sitter på Wingårdhs arkitektkontor i centrala Göteborg, sjätte våningen, och tittar ut över takåsarna. Det var då och nu – framför oss på ritbordet står modell efter modell av Spira. Jonas vecklar ut en av modellerna för att illustrera några av de svårigheter som de ställdes inför. FÄRGAD FOLIE I GLASEN Den långa och höga ”remsan”, verklighetens glasfasad, skulle böjas, stå emot väder och vind och försvinna upp i skyn. Fast förankrad i den småländska myllan och flyktigt väsen på en och samma gång. Det svåra var bland annat att ett hitta ett rationellt system som möjliggjorde själva grundidén, den böjda fasaden i glas, och att hitta någon som kunde göra det. PEAB, som hade totalentreprenaden, bestämde sig för Staticus, ett glasföretag i Lettland. – Vi använde oss av vancevafolie. Med hjälp av olika filmer kunde vi bygga ett mönster av färger med olika ljusgenomsläpp. Glödande orange, gula och vita ➝ GLAS 27